Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

’Don’t Worry Darling’ er en medrivende fortælling om social kontrol

Olivia Wilde har med sin anden film som instruktør, ’Don’t Worry Darling’, lavet en flot og velformet, om ikke helt vellykket dramathriller om en kvindes kamp for liv og uafhængighed
Mens Alice (Florence Pugh) slider i det for at holde sit og manden, Jacks, smukke hjem rent og ryddeligt, begynder hendes verden at falde fra hinanden. Foto: Warner Bros.

Mens Alice (Florence Pugh) slider i det for at holde sit og manden, Jacks, smukke hjem rent og ryddeligt, begynder hendes verden at falde fra hinanden. Foto: Warner Bros.

Kultur
22. september 2022

1950’er-idyllen er til at tage og føle på i den lille by, Victory, hvor Alice Chambers (Florence Pugh) og hendes mand, Jack (Harry Styles), bor i Olivia Wildes nye film, Don’t Worry Darling. Det er et pastelfarvet, selvforsynende og lukket samfund midt ude i ørkenen, hvor alle mændene arbejder for det tophemmelige såkaldte Victory Project og den mystiske Frank (Chris Pine), og hvor alle kvinderne går hjemme og tager sig af hus, have og familien.

Mændene må ikke tale om, hvad det er, de laver for Frank, en gurulignende skikkelse, som både vækker mindelser om den canadiske professor og mandefænger, Jordan Peterson, og om mere eller mindre dyrkede techikoner som Steve Jobs og Elon Musk. De fremstiller ’progressive matter’ i Victory Project – løst oversat: fremtidsmateriale – hvad det så end er, og målet er at skabe et samfund, hvor man for alvor kan føle sig fri og uafhængig af verden uden for.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her