Anmeldelse
Læsetid: 6 min.

Gaston Bachelards vidunderlige arkitekturfilosofi giver døren, rummet, skabet ... sjæl og liv

’Rummets poetik’ af den franske filosof Gaston Bachelard i 1957 foreligger nu langt om længe i en dansk oversættelse. En fænomenologisk og arkitekturfilosofisk klassiker byder sig til i form af en helt og aldeles vidunderlig bog
Kultur
23. september 2022
Gaston Bachelard insisterer på, at fantasien og billederne siger mere end det rent faktuelle om de ting og steder. vi omgiver os med.

Gaston Bachelard insisterer på, at fantasien og billederne siger mere end det rent faktuelle om de ting og steder. vi omgiver os med.

AFP/Ritzau Scanpix

»Hvor bliver alt konkret i sjælens verden, når en genstand, en simpel dør giver billeder af tøven, af fristelse, af begær, af tryghed, af åbne arme, af respekt! Man kunne fortælle historien om sit liv som en beretning om alle de døre, man har lukket og åbnet, alle de døre, man gerne ville åbne igen.«

Så erindringsfortættet, smukt og tankevækkende skriver filosoffen Gaston Bachelard (1884-1962) i niende kapitel af Rummets poetik, der udkom på fransk i 1957 og længe har været savnet i en dansk version. Men nu er den her endelig i Mikkel Ibsen Sørensens oversættelse på forlaget Mindspace.

Kapitlet bærer overskriften »Dialektikken mellem ude og inde«, og den er meget sigende for den fænomenologiske tankeform og skrivestil, der præger denne 300 sider lange arkitekturfilosofiske og rumpoetiske klassiker. Fænomenologien er optaget af det, der viser sig for os, når vi møder og sanser verden – og ikke mindst spørges der til, hvordan vores egen væren i verden erfares, mens vi lever.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Bjarne Toft Sørensen

Det er dog utroligt, hvor mange paralleller der er mellem den fænomenologisk orienterede tænkning, der i anmeldelsen gives udtryk for, at værket rummer, og så den fænomenologisk og eksistensfilosofisk orienterede poetologiske tænkning, der implicit ligger i Rainer Maria Rilkes "Malte Laurids Brigges optegnelser".

Anmeldelsens kritiske refleksioner er absolut berettigede. En fænomenologisk orienteret filosofisk æstetik, der er på højde med sin tid, må nødvendigvis også medreflekterede en række af de forskningsresultater, der foreligger inden for f.eks. de psykologiske, biologiske og sproglige områder og ikke mindst de sammenhænge, der er mellem områderne.

Bjarne Toft Sørensen

Til sammenligning et citat fra "Malte Laurids Brigges optegnelser" (2005), s. 19:

"På denne måde er det hele spredt i mig - værelserne, trapperne der nedlod sig med så stor omstændelighed, og andre snævre, rundbyggede trappeopgange hvis mørke man gik i som blodet i årene; tårnværelserne, de højt ophængte balkoner, de uventede altaner man blev maset ud på af en lille dør: - det er alt sammen i mig endnu og vil aldrig ophøre med at være i mig. Det er som om billedet af dette hus var styrtet ned i mig fra en uendelig højde og slået itu på min bund".