Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Kirsten Hammann har skrevet en røver af en bog

Kirsten Hammanns nye roman er ren fryd og plirrende, ondskabsfuld glæde, og den vil ikke være mere end det
Måske er Kirsten Hammanns ’Georg-komplekset’ storesøster til Kristina Nya Glaffeys ’To the Modern Man’, også den et eksempel på humor uden medfølelse.

Måske er Kirsten Hammanns ’Georg-komplekset’ storesøster til Kristina Nya Glaffeys ’To the Modern Man’, også den et eksempel på humor uden medfølelse.

Jeppe Bjørn Vejlø

Kultur
9. september 2022

Skal bøger være dybe for at være rigtig gode, skal de fortælle om eksistensen og samtiden og det tragiske liv, som alligevel, med et snøft, har noget smukt over sig? Næh, og i hvert fald ikke hvis man er Kirsten Hammann, som med sin nyeste roman har skrevet en ren røver af en bog.

Georg-komplekset, det hedder den, er en ubetinget fest at læse. Den giver dig hverken tømmermænd eller noget klogt, du kan bære med dig videre i livet, den er bare umådeligt morsom og diskret ondskabsfuld, virkelig godt selskab, kort sagt, hvis man vil slå noget tid ihjel en dag eller en aften og vågne op næste dag i godt humør. Det er også en bedrift.

Midt i det hele står Georg, romanens helt centrale skikkelse. Midt i det hele står også Hammanns falskt naive fortællerstemme, der vel aldrig har haft et bedre stykke legetøj at slå sine piruetter om.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her