Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

På researchtur i Frankrigs hårdtarbejdende, men hjertevarme underklasse

En kvinde lægger for en tid livet i Paris bag sig for at leve som rengøringsarbejder i en nordfransk havneby med henblik på at skrive en bog om det. Sådan lyder handlingen i det franske drama ’Mellem to verdener’, der er baseret på en dokumentarisk bog
Marianne Winckler (Juliette Binoche) er en veletableret forfatter, der går undercover for at skildre samfundets underklasse indefra i det franske drama ’Mellem to verdener’. Foto: Filmbazar

Marianne Winckler (Juliette Binoche) er en veletableret forfatter, der går undercover for at skildre samfundets underklasse indefra i det franske drama ’Mellem to verdener’. Foto: Filmbazar

Kultur
8. september 2022

Mellem to verdener starter og slutter med totalbilleder af en arbejderkvinde og enlig mor ved navn Christèle (Hélène Lambert), der med store resolutte skridt og heftigt temperament skrider til handling. I første omgang ser man hende brase ind på det lokale jobcenter i havnebyen Caen i det nordfranske Normandiet uden en aftale med sin sagsbehandler, men fast besluttet på at få opklaret, hvorfor hendes papirer er strandet et sted i systemet.

Man skulle næsten tro, at Emmanuel Carrère med dette valg af åbnings- og slutscene vil understrege, hvad hans filmatisering af journalisten Florence Aubenas bog Le Quai de Ouistreham i bund og grund handler om, nemlig prekært ansatte ufaglærte arbejdere som Christèle og de vilkår, de er underlagt.

Og Christèle er da også en vigtig karakter i filmen, men dens hovedperson er hun ikke. Christèle er derimod det menneske, som hovedpersonen, Marianne Winckler (Juliette Binoche), bliver forandret af at møde og lære at kende. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her