Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Samtiden er skurken i franske Delphine de Vigans nye roman. Den er vigtig, men kedelig

Internettets små tvangsarbejdere og fiktionen lider i Delphine de Vigans nye roman ’Børnene er konger’
Delphine de Vigans roman ’Børnene er konger’ handler om et samfund gennemsyret af sociale medier.

Delphine de Vigans roman ’Børnene er konger’ handler om et samfund gennemsyret af sociale medier.

Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix

Kultur
9. september 2022

Det begynder godt og krimieffektivt i Delphine de Vigans nye roman, Børnene er konger. Et dokument med overskrifterne »KRIMINALPOLITIET – 2019« og »SAVNET BARN: KIMMY DIORE« sparker handlingen økonomisk i gang. Dokumentet er et afskrift af en instagramstory: En kvinde shopper sko sammen med sin lille datter og beder sine følgere om hjælp til at vælge mellem skomærkerne. »Mélanie vender telefonen om mod sig selv og siger: »Mine søde venner, heldigvis er I der, og det er jer, som bestemmer.« Spændende!

I et langt tilbageblik til 2001 møder vi herefter romanens to hovedpersoner som teenagepiger, der ikke kender hinanden, men begge er opslugt af finalen på Frankrigs første realityprogram. Mélanie Claux døjer med en kold mor og en indre tomhed, som kun tv kan udfylde. Hendes hedeste ønske er selv at blive realitykendis. Clara Roussel må se finalen i smug, mens hendes kærlige analoge aktivistforældre er ude at protestere mod programmet. Hun drømmer – til stor sorg for sit ræverøde ophav – om job hos politiet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her