Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Sopranen Gisela Stille fløj højt og prægtigt som Katja Kabanova

’Katja Kabanova’ af den store tjekkiske operakomponist Leoš Janáček er omsider kommet til Det Kongelige Teater. Handlingen er nådesløs i sin skildring af kærlighedens afmagt over for despotiet. Opsætningen er enkel og symbolladet, det sanglige niveau højt, og som forestillingens magnet står sangeren i titelpartiet
Gisela Stille er født og opvokset i Sverige. Hun debuterede på Det Kongelige Teater i 1998.

Gisela Stille er født og opvokset i Sverige. Hun debuterede på Det Kongelige Teater i 1998.

Thomas Lekfeldt

Kultur
22. september 2022

Janáček hentede librettoen til Katja Kabanova (1921) fra russeren Aleksandr Ostrovskijs skuespil Uvejret (1860), reducerede forlægget til seks scener og gjorde en biperson til hovedpersonen, Katerina (Katja) Kabanova.

En ung kvinde, tro mod husbond og Gud i et glædesløst ægteskab, undertrykt af en satanisk svigermor, finder pludseligt og mod sin vilje kærligheden, der som bekendt er større end troen og håbet. Hun bukker under for følelsernes tordenstorm og tilbringer ti nætter med sin elsker under husbondens fravær, bekender under et egentligt uvejr sin synd over for alle og kaster sig i Volgas bølger, for længere tid kan en så omvæltende kærlighed ikke vare på jorden.

Den anden hovedperson er svigermoren, den gamle købmandsenke Kabanicha. For Ostrovskij symboliserede hun angiveligt det zaristiske Ruslands undertrykkelsesapparat, omplantet til hjemmets fire vægge. Hvad hun repræsenterede for Janáček, er nok mere diskutabelt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Tak til Valdemar Lønsted for igen at dele ud af sin store viden om den klassiske musik