Anmeldelse
Læsetid: 8 min.

Spektakulær kunst går egensindigt og respektfuldt i dialog med nationalklenodie

Sean Scully griber egensindigt og respektfuldt den vanskelige opgave med at gå i dialog med nationalklenodiet Bertel Thorvaldsen og hans unikke museum. Og ireren viser, at billedhuggerkunsten nok har ændret sig siden Thorvaldsens tid – men også at dens virtuositet, monumentalitet og styrke ikke er mindsket spor
Det friskhøvlede egetræ i Sean Scullys værk ’Oak Stacks’ stammer blandt andet fra 500 år gamle stammer, der har fungeret som fundament under Papirøen i Københavns Havn.

Det friskhøvlede egetræ i Sean Scullys værk ’Oak Stacks’ stammer blandt andet fra 500 år gamle stammer, der har fungeret som fundament under Papirøen i Københavns Havn.

Jens Lindhe © Sean Scully

Kultur
2. september 2022

Det er næppe forbigået opmærksomheden hos mange af de københavnere, der dagligt færdes omkring Slotsholmen, at en iøjnefaldende skulpturel tilføjelse i de seneste uger har prydet Bertel Thorvaldsens Plads.

Tre enorme stakke af friskhøvlet egetræstømmer i 7,5 meters højde indgår i en sælsom dans med den okkergule facades fem porte på Thorvaldsens Museum. Det er den irsk-amerikanske kunstner Sean Scully (f. 1945), der under udstillingstitlen Material World står bag dette og en række andre stedsspecifikke skulpturer på Thorvaldsens Museum. Sean Scully har siden 1980’erne været en fremtrædende skikkelse på den internationale kunstscene med en særegen variant af geometrisk abstraktion, som han både i to- og tredimensionelle værker arbejder inden for. Præsentationen af Sean Scully på Thorvaldsens Museum er den første soloudstilling af hans værker i Danmark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Smukt ser det ud - men det minder også sjovt om Poul Vads satire over det danske kunstmiljø Galskabens karneval, hvor den karakter, der er bygget over Robert Jacobsen, skabet 'opstablinger'.