Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

Surrealismens kongstanke udfoldes kuratorisk på Den Frie

’En anden surrealisme’ på Den Frie lader historiske værker møde spritny kunst i en dragende lækker og frækt installeret udstilling, der viser det paradoks, som surrealismen indeholder: revolution, begær, drømme. Og mode
På udstillingen ’En anden surrealisme’ sker der flere møder mellem ældre og nye værker, som har en del friktion og flabethed over sig. Som når Esben Weile Kjærs menneskestore pinklakerede hund viser tænder af et Harry Carlsson-maleri fra 1937.

På udstillingen ’En anden surrealisme’ sker der flere møder mellem ældre og nye værker, som har en del friktion og flabethed over sig. Som når Esben Weile Kjærs menneskestore pinklakerede hund viser tænder af et Harry Carlsson-maleri fra 1937.

David Stjernholm

Kultur
9. september 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Det er spændstigt stof, Den Fries nye udstilling er sammensat af. Den sammenbringer den historiske surrealisme med den aktuelle samtidskunst i de selvsamme rammer, som flere af værkerne første gang blev vist i tilbage i 1935 på den banebrydende udstilling kubisme = surrealisme. En udstilling, der i den tilhørende folder bliver kaldt »verdens første internationale surrealistiske udstilling«. Så er vi ligesom i gang med de store armbevægelser.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her