Svulstigheden holder ikke i ny miniserie om Karen Blixen

’Drømmeren’ skildrer Karen Blixen i de år, hvor hun gjorde tabet op efter sin tid i Afrika og genopfandt sig selv som tragisk heltinde. Alle sejl sættes til for at sejle den nøgterne realisme agterud, men de fabulerende greb er temmelig fortænkte
Skuespilleren Connie Nielsen spiller forfatteren Karen Blixen i den nye serie ’Drømmeren – Karen Blixen bliver til’, som vises på Viaplay.

Pressefoto Viaplay

19. september 2022

At skildre Karen Blixen er at give sig selv carte blanche til storforbrug af store ord, teatralske positurer og lange intense blikke. Historien om baronessen, der skabte sig et navn som verdenskendt storyteller, kræver elegante omgivelser og omgangsformer, for sådan kender man forfatteren, der fik succes med fabulerende fortællinger og en selvfremstilling, der trak på romantisk tankegods og livssyn i en tid, hvor realismen ellers var fremherskende i litteraturen.

Smerte og afmagt skal der også være, hvis det er historien om den voksne Karen Blixen, man vil fortælle, for hendes krop var hærget af giftige kure mod syfilis, som hun efter sigende fik af sin sjuft af en ægtemand, Bror Blixen, og hendes sind var martret af kampen for at holde en urentabel kaffefarm ved foden af Ngong Hills i Kenya oven vande. Romancen med og tabet af storvildtsjægeren og amatørpiloten Denys Finch Hatton, der døde i et flystyrt, gør også sit for at cementere Blixens status som tragisk skikkelse.

Eva Schwanenflügel

Filmen var da også godt svulstig..

Jeg glæder mig til Connie Nielsen, som er virkelig god.

Søren Kristensen

Jeg glæder mig over alt det jeg ikke behøver se, fordi jeg ikke har Viaplay - eller Netflix eller Disney eller TV-2 play, for den sags skyld. Men det kunne da være meget fedt, hvis man kunne vælge frit fra alle hylder (og betale for, naturligvis) ét show - eller én kamp ad gangen. Musik og sport er jo også underholdning. Mener det hedder Pay per view, men det er vist ikke noget de har hos Parknet. Måske har jeg bare den forkerte kabeludbyder? Under alle omstændigheder, god fornøjelse med Conni Nielsen til alle der har Viaplay.

Interessant at læse, at Blixen har skrevet en bog med titlen ‘Mit Afrika’; åbenbart et hidtil ukendt værk! Den må jeg læse. Jeg ved, at Pollacks film ‘Out of Africa’ fra ‘85 fik den danske titel ‘Mit Afrika’, men det er jo lidt noget andet, som baronessen knapt kan gøres ansvarlig for.