Anmeldelse
Læsetid: 9 min.

’Triangle of Sadness’ er en grotesk robinsonade om, hvad særlige privilegier gør ved folk

Ansigtstabets mester Ruben Östlund portrætterer i sin guldpalmevindende nye film ’Triangle of Sadness’ mennesker, der er så rige, smukke eller på anden måde privilegerede, at de slet ingen skam har i livet
Rigdom kan forhindre mange ubehagelige situationer, men virker ikke mod søsyge. Det bliver den russiske krydstogtturist Vera (Sunnyi Melles) smerteligt klar over i den sublimt ækle og allerede småfamøse opkastseance i Ruben Östlunds guldpalmevindende ’Triangle of Sadness‘.

Rigdom kan forhindre mange ubehagelige situationer, men virker ikke mod søsyge. Det bliver den russiske krydstogtturist Vera (Sunnyi Melles) smerteligt klar over i den sublimt ækle og allerede småfamøse opkastseance i Ruben Östlunds guldpalmevindende ’Triangle of Sadness‘.

Tobias Henriksson

Kultur
23. september 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Gyldne stråler af opkast vælder ud af munden på en midaldrende kvinde i fornemt skrud på plakaten til Ruben Östlunds Triangle of Sadness, som han – ligesom forgængeren The Squarevandt en guldpalme for i Cannes. Opkaststrålen er ikke bare gylden i det, den ligner simpelthen flydende guld, som var der tale om en grotesk version af myten om kong Midas, der fik alt, han rørte ved, til at blive til guld og endte med at blive rigtig ærgerlig over dét.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jørgen Winther

Glæder mig til Information snarlige maskefald, hvis det ikke allerede er ket.

Avisen, hvor afstanden mellem idealer og praksis i hvert fald er afgrundsdyb.

«Afstanden mellem idealer og praksis» - jævnfør f.eks. afstanden mellem holdning til befolkningsflertals selvstændigskrav i forskellige landes regioner.