Denne artikel er delt af Christian Monggaard

Informations abonnenter har betalt for artiklen, men Christian vil gerne give dig mulighed for at læse den.

Franske Ozon hylder og gendigter tyske Fassbinder i sin seneste film, ’Peter von Kant’

François Ozons seneste film, ’Peter von Kant’, er baseret på et Fassbinder-stykke og er sine steder et stærkt studie i kærlighed, ensomhed og gensidig afhængighed
Peter von Kant (Denis Ménochet) sammen med sin unge elsker, Amir (Khalil Gharbia), i François Ozons Fassbinder-fortolkning, ’Peter von Kant’. Foto: Carole Bethuel/Another World Entertaiment

6. oktober 2022

Peter von Kant (Denis Ménochet) er en berømmet tysk filminstruktør, der bor alene sammen med sin assistent, sekretær og tjener, Karl (Stefan Crepon), som von Kant behandler endog meget dårligt. Von Kant får besøg af den store skuespiller Sinodie (Isabelle Adjani), der har været vigtig for ham i hans karriere – hendes præstation i en af hans tidlige film sikrede hans gennembrud – og lærer igennem hende den unge, smukke Amir (Khalil Gharbia) at kende.

Peter von Kant, der ellers har haft travlt med at klage over sin seneste elsker til Sidonie, falder med et brag for Amir. Han bliver besat af den unge mand og af at gøre ham til stjerne, og han både prøvefilmer ham og inviterer ham til at bo hos sig. Et år går, og Amir, der takket være instruktøren er på vej mod stjernerne, er blevet træt af von Kants besidderiske natur og evige mistænksomhed.

Det kan næsten kun ende galt i François Ozons dramatiske kammerspil, der bærer Peter von Kants navn, og som er en moderne, fransksproget fortolkning af en af tyske Rainer Werner Fassbinders mest berømmede film, Petra von Kants bitre tårer (1972). Og det gør det selvfølgelig også. Det er anden gang, den produktive Ozon giver sig i kast med en af Fassbinders historier – første gang var i Dråber på hede sten (1999) – og det er fascinerende at se to af europæisk films auteurer ramle sammen i et værk med så mange års mellemrum.

Følelsesmæssig trykkoger

Peter von Kant vil nok ikke forandre filmhistorien – ligesom den heller ikke overgår originalen i intensitet – men François Ozon er en blændende dygtig fortæller, og i løbet af 85 korte minutter får han fortalt en stærk og sine steder bevægende historie om kærlighed, ensomhed, besiddertrang og gensidig afhængighed.

I Fassbinders film er hovedpersonen en kvinde, i Ozons en mand, og Peter von Kant er i den blændende Denis Ménochets kraftige skikkelse – der fysisk synes at have ladet sig inspirere af Fassbinder i sine sidste år – både en tyran og en stakkel. En genial kunstner og egocentriker, som drikker for meget og tager for mange stoffer, og som udnytter andre mennesker og taler grimt om dem. Handlingen foregår udelukkende i von Kants store lejlighed, der bliver en art trykkoger for hans selvhad, usikkerhed og angst – og hvis panoramavinduer understreger hans ensomhed. Instruktørens følelser manifesterer sig som voldsomme udfald mod omgivelserne, og det går både ud over Sidonie, von Kants mor (Hanna Schygulla) og unge datter, Gabi (Aminthe Audiard).

Peter von Kant er i centrum af filmen med Karl som en lidende, sitrende satellit, der tavst cirkler om ham for at gøre ham tilpas – og som selv håber på kærlighed fra den store mand. Eller får han den allerede gennem deres nærmest sadomasochistiske forhold? Holder man af Ozon og Fassbinder, skal man selvfølgelig se Peter von Kant, men filmen fungerer nu også som en selvstændig velspillet og veliscenesat skildring af, hvad det vil sige at være menneske og have brug for andre mennesker.

’Peter von Kant’ – Instruktion og manuskript: François Ozon. Fotografi: Manuel Dacosse. Længde: 85 minutter.

Christian Monggaard læser Information

Måske skulle du også prøve?