Anmeldelse
Læsetid: 5 min.

Lee Lozano lavede livskunst af ekstrem karakter, men Gl Strand sætter den i glas og ramme

Det hele er meget pænt på Gl Strands udstilling om den ekstreme, amerikanske livskunstner Lee Lozano, selv om man også glimtvis på udstillingen rammes af den overflod af sandhedssøgende vildskab, aggression og vulgaritet, som er så karakteristisk for hende

Lee Lozano: Uden titel (1961) © The Estate of Lee Lozano. Courtesy Hauser & Wirth.

Thomas Barratt

Kultur
7. oktober 2022
»It won’t bite,« står der med håndskrift i billedets nederste hjørne. En tegning på samme ark skildrer et bizart paphoved, bogstaveligt talt: En firkantet papkasse med en storsmilende, grøn mund på den røde forside og to beigebrune ører på siderne. Låget er åbent, så man ser ned i hjernekassen. Den er imidlertid tom, på nær en lang, brun slange med et pikhoved, som snor sig ud af en spalte i paphovedets forside. Måske bider den ikke, men selv om den ser komisk ud, virker den samtidig aggressiv og alt andet end tandløs. 
 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her