Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Hanne-Vibeke Holsts opslugende roman blander kunsthistorie og feminisme

Romanen ’Kriger uden maske’ om billedhuggeren Sonja Ferlov Mancobas formative år er så tæt, at den kan minde om en skulptur
’Kriger uden maske’ er Hanne-Vibeke Holsts første roman i fem år.

’Kriger uden maske’ er Hanne-Vibeke Holsts første roman i fem år.

Sigrid Nygaard

Kultur
4. november 2022

Alt imens man, opslugt imponeret, pløjer sig igennem Hanne-Vibeke Holsts tykke, tætte roman over billedhuggeren Sonja Ferlov Mancobas formative år 1930-1944, kan man ikke undlade at spørge sig selv, hvorfor forlaget har valgt så bred en margen og i forhold hertil så lille en skriftgrad. Men det er selvfølgelig, fordi bogen skal virke massiv og helst minde om en skulptur! Meget gerne som en af de mange, Statens Museum for Kunst i 2019 samlede på soloudstillingen Mask and Face, hvis katalog Holst for øvrigt medvirkede i med en tekst, som overbevisende vidner om indgående kildekendskab.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jeg vil virkelig gerne læse Hanne Vibeke Holsts “Kriger uden maske”:
En roman til tiden om en anden tid. Jeg er stærkt fristet til at sige bravo før jeg overhovedet har haft den i hånden - den lyder simpelthen så tiltrængt.

Fint omslag det giver også læse- og købelyst.