Musikkritik

Herbert Blomstedt lod musikerne fylde salen med klingende salighed

Den svenske dirigent vender hvert år tilbage til DR Symfoniorkestret. Første gang var i 1954. I sidste uge var det med symfonier af Franz Schubert og Franz Berwald, som under Blomstedts økonomiske direktion åndede af livsenergi og livsglæde
Den 95-årige dirigent Herbert Blomstedt og DR Symfoniorkestret fremførte Franz Schuberts sjette symfoni og Franz Berwalds anden symfoni ved fredagskoncerten.

DR Koncerthuset

23. november 2022

Blandt denne verdens betydeligste dirigenter indtager 95-årige Herbert Blomstedt en særstilling. I dag er det ikke usædvanligt at komme så højt op i alderen, men det afgørende er jo måden, man befinder sig der på tidens rand. Blomstedt arbejder fortsat med sin metier året rundt, hans åndsfriskhed er usvækket, ligesom lysten til at trænge dybere ind i den musik, han har dirigeret i et par menneskealdre. Eksempelvis af Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, Bruckner, Brahms, Mahler, Sibelius, Carl Nielsen.

Det usædvanlige for ikke at sige undtagelsesvise ved musikeren Herbert Blomstedt handler om en – indlysende, når man hører det – forståelse af samspillet mellem rytme, klang, dynamik, og hvad der i særlig grad viste sig hos Schubert og Berwald i sidste uge: artikulation. Dette med hvordan fraserne taler, og det gør komponisterne ofte med hver sin tunge. Den enorme lærdom og praktiske erfaring, som den belæste og reflekterede Blomstedt har samlet sammen, er langt hen ad vejen glemt viden, og den er i høj kurs også i de fineste orkestre på kloden.

Gert Friis Christiansen

Fantastisk og rørende koncert.