Filmkritik
Læsetid: 3 min.

Luca Guadagninos nye gyser menneskeliggør kannibalisme

Italienske Luca Guadagnino – kendt fra ’Call Me by Your Name’ – har skabt en emotionel gyser, hvor et følsomt kannibalpar kæmper med at finde sig til rette i samfundet – og æde mennesker så sjældent og så moralsk som muligt
Sulten efter menneskekød er ikke et valg, kannibalerne har taget – det er genetisk betinget.

Sulten efter menneskekød er ikke et valg, kannibalerne har taget – det er genetisk betinget.

Planet Photos

Kultur
24. november 2022

Specielt én scene får blodet til at fryse til is i kannibalgyseren Bones and All. Vores hovedperson Maren er ankommet i natbus til en by i Maryland. Hun er stukket af efter at have ædt en medelevs finger, og denne gang har hendes far forladt hende. Han kan ikke længere bære at forsøge at inddæmme datterens ubændige kannibalistiske drift.

Nu er hun alene. Folk er gået i seng, byen er død. Men en ældre herre har fået øje på hende og bevæger sig tavst hen imod hende.

Som sædvanlig i gode gysere er det spændingen, der er det egentlige sprængstof i Bones and All. Bevares, der bliver spist af nogle mennesker, men det er bare klamt.

Den måde, den gamle mand Sully langsomt nærmer sig Maren på, den måde, et koldt skarpt lys falder fra en usynlig vinkel på ham, gør scenen skæbnesvanger. Og så er det, at man fryser.

Sully er også kannibal, og de kan dufte deres art, lærer Maren af ham. Og sulten efter menneskekød er ikke et valg, kannibalerne har taget – det er genetisk betinget.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her