Tv-kritik
Læsetid: 10 min.

Den virkelige hovedperson i ’Carmen Curlers’ er provinsdanmarks arbejderkvinder

DR’s netop afsluttede søndagsdramasatsning ’Carmen Curlers’ udfordrer den misforståelse, at kvinder ikke arbejdede, før de kom ud på arbejdsmarkedet i stor stil. Med elegance og solidaritet lykkes DR endelig med en serie om sociale skred i vores historie
Serien tager ikke noget fra kvindefrigørelsen ved at fortælle, at kvinder jo ikke kom ud på arbejdsmarkedet som resultatet af en frihedskamp. De gjorde det for at finansiere velfærdssamfundet.

Serien tager ikke noget fra kvindefrigørelsen ved at fortælle, at kvinder jo ikke kom ud på arbejdsmarkedet som resultatet af en frihedskamp. De gjorde det for at finansiere velfærdssamfundet.

Tine Harden

Kultur
21. november 2022

Det må have været opslidende for DR i årevis at være vidne til, hvordan TV 2’s kæmpesucces Badehotellet både lykkedes med at fortælle seerne om de store, historiske bevægelser i vores samfund og underholde folk på en stilsikker og gennemført facon, der samler nationen. Der er intet som Badehotellet, og det er heldigvis heller ikke det, DR har forsøgt at gøre Carmen Curlers til. Alligevel kan historien om det kalundborgske erhvervseventyr, hvis ottende og sidste afsnit af første sæson blev vist søndag aften, noget af det samme.

Det handler ikke så meget om hovedpersonen Axel Byvang, der er inspireret af iværksætteren bag det verdensberømte skønhedsprodukt Carmen Curlers, Arne Bybjerg, og spilles helt vidunderligt manisk på en udæmonisk måde af Morten Hee Andersen. Det handler heller ikke om de overraskende dansescener, der opstår, når Axel Byvangs overgearede hjerne helt udramatisk manifesterer sig som dansende mennesker omkring ham. Det handler om kvinderne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ja, det er så rammende en beskrivelse. Og det er så skøn en måde at anmelde på fremfor smagsdommeriet.

Anna Regine Irgens Bromann, Susanne Kaspersen, Minna Rasmussen, Malan Helge, Alan Frederiksen, Per Klüver, nanna Brendstrup, Lisbeth Glud, Holger Nielsen, Lisbeth Langkilde og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

Om kvinder arbejdede før 1968? Ja, selv ganske små arbejderklassepiger kom før i tiden ud at tjene, fra de var måske 8 år gamle og op- Det fordi deres familie ikke havde råd til at brødføde dem. Hvis nogle skulle være i tvivl om, at det var sådan, så må det være en verden husket og set gennem privilegie-blinde over- og middelklasse-briller

Amalie Stærke, Susanne Kaspersen, Hans Schjørmann, Minna Rasmussen, Malan Helge, Jane Nielsen, Holger Nielsen og Nels Friis Christensen anbefalede denne kommentar

Og endnu mere af det historiske kunne trækkes frem. Sidste episodes fortælling om en tid før fri abort var velvalgt som en del af den tids historiske virkelighed. Os der er gamle nok, husker fortællingerne fra mødre og tanter om uhumske strikkepinde eller andre skadelige instrumenter, der forårsagede død blandt familiens kvinder.

Susanne Kaspersen, Malan Helge, Margit Hansen, Alan Frederiksen, Per Klüver, nanna Brendstrup, Jane Nielsen, Lisbeth Glud, Holger Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Fantastisk god og tankevækkende anmeldelse

Susanne Kaspersen, Steffen Gliese, Malan Helge og Margit Hansen anbefalede denne kommentar

Meget fin anmeldelse.
Dansescenen til sidst var i bedste Bollywood-stil. Indiske film behøver såmænd ikke forklaringer med "overgearede hjerner", det SKAL bare ende med dansescener.

Sproglig rettelse: mangen en DR-dramaserie

Jeg tror, at man ikke behøver at gå til Bollywood, men kan finde inspiration til dramaturgien i de serier, Dennis Potter skabte fra 70erne og frem til sin død i 1994 ('The Singing Detective', 'Lipstick on Your Collar' m.m.m.)

karen Thomsen, Lise Lotte Rahbek og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Torben Morten Lund

Elendig anmeldelse, der som serien superfeministisk, beskriver alle mænd minus lille Svend og bøssen, som acceptable. Resten er bedragerisk,selvhævdende, løgnagtige banditter, hvilket må fryde, de selvretfærdige feminister, der har snuppet mediemillionen.

Waw Torben Lund - det er slet ikke gået op for dig, at Axel er seriens helt, og at Jørgen også er en, vi føler sympati med.

Ninna Maria Slott Andersen, Steffen Gliese, karen Thomsen og Amalie Stærke anbefalede denne kommentar

Det er trist, at almindeligt udfoldet liv i en tv-serie skal forarge. Hvad serien netop gør så utrolig godt, er at beskrive den tidsånd, som jeg og andre i min generation, jeg har talt med, husker fra vores barndom.