Kunstkritik
Læsetid: 6 min.

Anna Sybergs bror mente ikke, hendes værker var værd at købe, men her er de – radikale og helende

De kvindelige fynbomalere har ikke haft samme gennemslagskraft som deres mænd. Men nu bliver Anna Sybergs viltre blomsterflor omsider udfoldet på Den Hirschsprungske Samling og viser, hvor radikal en kunstner hun var

Anna Syberg: ’Druer i et drivhus’ (1903).

Andreas Bastiansen

Kultur
20. januar 2023

Den dag, jeg besøgte den nyåbnede udstilling på Den Hirschsprungske Samling med fynbomaleren Anna Syberg, regnede det i stride strømme – som det har gjort alle dage af dette år. Jeg gik igennem Botanisk Have for at komme frem til museet og havde et øjeblik lyst til at søge ly inde i det fine gamle væksthus, som Anna Syberg i sin tid malede motiver fra. Men skal der søges trøst fra gråvejret, anbefaler jeg faktisk hellere at tage direkte hen til selve udstillingen. For det sarte, spirende, viltre og omfattende blomsterflor, som Anna Syberg malede, er decideret helende for en vintertræt sjæl.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

anne lindegaard

“Men parret havde også udsyn og boede i vinterhalvåret ofte i København”
(resten af tiden biede de jo bare i Kerteminde)

Hmmm . .

Ete Forchhammer

Omsider? Hvad mon de siger til det på Ordrupgaard?

Nogle gange er Information altså lidt rigeligt en ungdomsavis med ungdommeligt kort perspektiv bagud…

Men godt, anmelderen stred sig vej helt hen til Hirschsprung….

Torben Siersbæk

Den skal jeg se!

Fint at Inf henleder opmærksomheden på udstillingen, uanset om Ordrupgaard har haft et eller andet i samme retning på et eller andet tidspunkt!

Som udlandsdansker (bor på Fyn, I véd: et eller andet vest for Valby bakke...) er det ikke hvad der foregår alle steder i "Danmark" jeg har styr på.

Torben Siersbæk

Og.... Den er fin!

Ikke voldsomt stor, men dermed også et vidnesbyrd om kvindelige kunstneres vilkår for 120-130 år siden!