Musikkritik
Læsetid: 3 min.

Eksperimenterende saxofonist deler ud af sine talenter og bliver ved med at udvikle dem

Colin Stetson bevæger sig på et af sine mest radikale værker ind i et nærmest umenneskeligt mørke, og dog er selve frembringelsen nærmest nøgen i al sin menneskelighed
Der er noget gribende og skræmmende ved Colin Stetsens måde at lade sit åndedræts flygtige pust ind i et blæserinstrument udfolde sig som et helt underjordisk rige.

Der er noget gribende og skræmmende ved Colin Stetsens måde at lade sit åndedræts flygtige pust ind i et blæserinstrument udfolde sig som et helt underjordisk rige.

Torben Christensen/Ritzau Scanpix

Kultur
3. januar 2023

Jeg kunne godt ønske, at der var flere musikere som Colin Stetson. Ikke nødvendigvis flere, der lød som ham, men folk, der gik til musikken på samme måde. Ikke alene er det respektindgydende, at den canadiske saxofonist formår at gå i kunstnerisk vedkommende dialog med alt fra jazz og klassisk kompositionsmusik til ambient og heavy metal. Man må også beundre, at vi her har en kunstner, som snildt kunne hvile i en karriere som dybt respekteret sessionsmusiker, hvis spil har farvet udgivelser med navne som Tom Waits, Arcade Fire, Laurie Anderson og Bon Iver (for blot at nævne nogle få), men som tværtimod bruger sin status til at udvikle sig kreativt og søsætte radikale ideer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her