Musikkritik
Læsetid: 4 min.

Eminent cellist udviste forståelse for modsætningerne i Sjostakovitjs menneskelighed

Sjostakovitjs anden cellokoncert og Schuberts store C-dur-symfoni fik opførelser af intensitet og dedikation, da Thomas Dausgaard igen dirigerede Copenhagen Phil efter 25 års pause. Og dertil var Sjostakovitjs koncert begunstiget med en eminent solist
Solist Daniel Müller-Schott fik det fornødne frirum og var synligt bevæget, da det hele var overstået. Her ses han ved en internationale musikfestival i Prag, 2021.

Solist Daniel Müller-Schott fik det fornødne frirum og var synligt bevæget, da det hele var overstået. Her ses han ved en internationale musikfestival i Prag, 2021.

Michal Kamaryt/Ritzau Scanpix

Kultur
25. januar 2023

Det var sandt for dyden en oplevelsesrig koncert. Sjostakovitjs mørke, gådefulde og sarkastiske Cellokoncert nr. 2 over for Schuberts lysende, poetiske og i dette tilfælde overordentligt livlige Symfoni nr. 8 i C-dur. Copenhagen Phil under Thomas Dausgaard og med den tyske cellist Daniel Müller-Schott.

Opførelserne havde en høj grad af intensitet og dedikation, og det er ikke ofte, at man kommer ud for en koncert, hvor programmets dialektiske afspejling af menneskesindet realiseres med en sådan målbevidsthed. For Schuberts vedkommende var der ovenikøbet tale om et – på vores breddegrader – radikalt nyt syn på tempo, rytme og klang. I betragtning af at orkester og dirigent ikke har spillet sammen i et kvart århundrede, var det forbløffende, hvor langt de nåede i en udfordrende tolkning af denne himmelsk lange symfoni, som komponisten Robert Schumann engang skrev i en anmeldelse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her