musikkritik

Moby er blevet både sentimental og sær. Det klæder ham

Med sit nye album, Ambient 23, prøver den kontroversielle amerikanske musiker Moby at lægge sit navn i blød for at rense det for ungdommens tankeløshed. Heldigvis skyller han ikke sin tidligere identitet som musikalsk stemningsopbygger ud med badevandet
Moby leverer på sit nye album den slags musik, man har lyst til at lytte til efter en ubehagelig oplevelse eller en søvnløs nat.

Chris Pizzello

26. januar 2023

På årets første dag valgte den famøse amerikanske musiker Moby at udgive sit nye album Ambient 23. Albummet består af 16 numre og indeholder – som titlen antyder – ambient musik komponeret stort set udelukkende ved hjælp af sære, gamle synthesizere og trommemaskiner. På denne nostalgiske, næsten lidt sentimentale og musiknørdede måde adskiller Ambient 23 sig skarpt fra den musik, Moby ellers er kendt for.

Moby har været aktiv som musiker, komponist, sanger og producer i mere end 30 år. Han begyndte med rock og punk og spillede som ung i forskellige bands. Senere flyttede han til New York, hvor han begyndte at gøre sig bemærket som elektronisk musiker, producer og dj. Uforglemmelige hits fulgte – blandt andet det sløvt diskoagtige »Go« fra 1992, det drømmende stemningsfulde »Porcelain« fra ’99 og det eksplosive »Lift Me Up« fra 2005. I dag giver det mening at tale om briten som en af de største, musikalske trendsættere for årtusindskiftet og som en uhyre betydningsfuld skikkelse inden for elektronisk musik.

Moby alias Richard Melville Hall er født i New York. Han er amerikaner.

Søren Kristensen

Det er (var) Heman Melville, som skrev Moby Dick, også.