Musikkritik

På Lukas Grahams nye album er inderligheden lammende

I afslutningssangen på Lukas Grahams nye plade undskylder sanger Lukas Forchhammer for, at han er en smule sentimental. Det er dog en postgang for sent, for på dét tidspunkt er lytteren for længst lammet af pladens følelsesflom

Selv om der synges om, at vi skal turde vise os frem med alle vores fejl og svagheder, ender vi hele tiden i den samme følelsessuppe, der netop ikke synes at indeholde konkrete billeder af levet liv.

Tilman Jentzsch

24. januar 2023
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Nu hvor X Factor – for Blachman ved hvilken gang – atter kører i flimmeren, må det være tilladt med en betragtning, skønt albumaktuelle Lukas Graham ikke har noget med programmet at gøre. Til gengæld er Lukas Forchhammer (som egentlig er forsanger i bandet Lukas Graham, selv om pladeselskabet i stigende grad også bruger Graham som kunstnernavn for Forchhammer selv) en ægte dansk stjerne, skønt en lidt usandsynlig én af slagsen. Men er det ikke netop en særlig type i X Factor-persongalleriet? Sådan én, der kommer lidt kejtet ind på scenen og bestemt ikke ligner den klassiske popstjerne, men tager fusen på dommerne, når vedkommende åbner munden og afslører en gylden røst, for derefter også at erobre publikums hjerter?

I den forstand har Lukas Graham x-faktor. For selv om de fleste herhjemme vel kunne anerkende, at Forchhammer besad en stærk soulstemme, da han brød igennem med debutalbummet i 2012, og selv om bandet Lukas Graham også bakkede denne stemme op med kompetente og swingende numre, så var der ikke ligefrem noget, der tydede på, at dette skulle blive en af de største internationale succeser fra en dansk kunstner i mands minde.