Filmkritik
Læsetid: 4 min.

’Regnen skyller alt bort’ er en ode til alle de uønskede og forældreløse børn

Japanske Kore-eda Hirokazu har været i Sydkorea og indspille den fremragende ’Regnen skyller alt bort’. Det er en film om forældreløshed og tung social arv. En stor del foregår i en minibus lastet med muligheden for en alternativ familiestruktur
Japanske Kore-eda Hirokazus ’Regnen skyller alt bort’ er en vemodig og morsom ode til alverdens forældreløse og uønskede børn.

Japanske Kore-eda Hirokazus ’Regnen skyller alt bort’ er en vemodig og morsom ode til alverdens forældreløse og uønskede børn.

Another World Entertainment

Kultur
26. januar 2023

Nogle af de helt store sydkoreanske filminstruktører har hang til komplicerede plots, der fanger én med bukserne nede. Tag de vilde plotudviklinger og moralsk indviklede mennesker i Bong Joon-hos film Memories of Murder og Parasite eller Park Chan-wooks The Handmaiden og Decision To Leave. Det er film med dybe menneskelige teksturer, paradoksale følelser og overrumplende løsningsmodeller (som ikke altid realiseres).

Nu har en stor japansk instruktør, 60-årige Kore-eda Hirokazu, instrueret og skrevet en sydkoreansk produceret film, og han synes at være blevet påvirket af nationens cinematiske mestre i sin nye, fremragende Regnen skyller alt bort.

Her synes der altid at være et ekstra lag i konflikten, uventet modstand eller en fortidig handling, der hjemsøger som en ondsindet boomerang.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her