balletkritik
Læsetid: 4 min.

Rusland får sin vinge flået af i symbolsk turnéversion af ’Svanesøen’

Ukrainske balletkompagnier rejser rundt i verden og viser det, de kan. Lige nu danses ’Svanesøen’ i en turnéudgave med styrke og overbevisning – og stærk symbolik om det gode og det onde
Svanerne holder deres præcise positioner i den symbolklare turnéudgave af ’Svanesøen’ med Ukrainian National Ballet.

Svanerne holder deres præcise positioner i den symbolklare turnéudgave af ’Svanesøen’ med Ukrainian National Ballet.

PR-foto

Kultur
24. januar 2023

Svanesøen er et eventyr om det gode og det onde. Om kærligheden og hadet. I fredstid virker balletten om prinsen, der forelsker sig i en fortryllet svaneprinsesse, ret ufarlig. Men efter Ruslands invasion af Ukraine er dette eventyrs symbolske kraft blevet til et sprængfarligt billede på krigen.

Rusland har her rollen som den onde Rothbart – troldmanden, der har lagt sin forbandelse over svaneprinsessen Odette, og som bevidst manipulerer prinsen ved at forvandle sin datter Odile til en sort svane, der fuldstændig ligner den hvide svane, som prinsen er forelsket i. Derfor sværger prinsen sin kærlighed til den forkerte ... Dermed får Ukraine rollen som prinsen, der bliver bedraget, men som alligevel bliver ved med at kæmpe for retfærdigheden og kærligheden.

Denne symbolik er tydelig under den nuværende, nordiske turné af Svanesøen med kompagniet Ukrainian Classical Ballet – eller Kyiv National Ballet, som kompagniet også kaldes. Her er det krigens brutale fortolkning af verden i sort og hvidt, der dominerer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

David Zennaro

Jeg har aldrig helt knækket koden til ballet, men denne beskrivelse er fantastisk flot.