musikkritik

Det er tydeligt, at eee gee føler sig hjemme i sin egen lyd. Hun sendte publikum i ekstase

Den danske sanger og sangskriver eee gee har fuld fart på karrieren. Men vejen dertil har ikke været nem. Flere gange har hun været i tvivl om, hvad hun ville med musikken. Det var først, da hun gav sig hen til at skrive amerikansk inspirerede countrypopsange, at hun følte sig hjemme. Fredag aften leverede hun dem sikkert og inderligt for et udsolgt Store Vega
Fredag aften i Vega er det tydeligt, at eee gee virker sikker på, at de amerikansk inspirerede countrypopsange vil hende noget – og at hun vil noget med dem.

Flemming Bo Jensen

23. januar 2023
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

eee gee er Danmarks nye store popstjerne. Den danske sanger og sangskriver har vundet hjerter både internationalt og herhjemme med sin blanding af munter og melankolsk countrypop. Hendes anmelderroste debutalbum Winning fra sidste år har både en nostalgisk klang af americana (en blanding af folk, jazz, country og blues fra de amerikanske sydstater), en sprælsk kerne af country, og en moderne, nordisk grublen over tilværelsen. En fusion af genrer, som eee gee selv kalder nordicana, og som med hende er kommet til at markere en helt ny slags eftertænksom-energisk poplyd.

Vejen dertil har dog ikke været nem. Den har bragt eee gee forbi flere forskellige musikskoler, pladeselskaber, bands, bijob og verdensdele, før den endelig førte til storbyen New York, hvor hun stadig holder til. Men lige nu er hun hjemme for at indlede sin første Danmarksturné nogensinde med en udsolgt koncert fredag aften i Store Vega i København.