Teaterkritik
Læsetid: 3 min.

»Jeg ved, hvordan dette vil slutte. En af os vil dø,« lyder det pirrende i feministisk ’Frankenstein’

Why Not Theatre Company har skabt et tankevækkende, feministisk bud på en ’Frankenstein’ anno 2023 på Teatret ved Sorte Hest
Gyset vokser under forestillingen. Her stirrer Jessica O’Hara-Baker på sit forskningseksperiment under et beskyttende klæde i laboratoriet – i form af Sue Hansen-Styles’ monster.

Gyset vokser under forestillingen. Her stirrer Jessica O’Hara-Baker på sit forskningseksperiment under et beskyttende klæde i laboratoriet – i form af Sue Hansen-Styles’ monster.

Laura Ioana V

Kultur
14. januar 2023

Hvad sker der egentlig følelsesmæssigt og etisk for den forsker, der formår at skabe et kunstigt menneske? Det var allerede temaet i Mary Shelleys roman Frankenstein i 1818. Siden da er kunstig befrugtning blevet til en realitet, samtidig med at debatten om forskerens etiske ansvar kun er vokset. Og AI — kunstig intelligens — brager nu igennem som virkelighed. Opreklameret eller ej.

Det er i dette lys, at Why Not Theatre Company nu har skabt sin interessante og dæmoniske teaterudgave af Frankenstein. Teksten er skrevet af den serbisk-danske dramatiker Tanja Mastilo, der vandt en Reumert for sit borgerkrigsstykke The Cheyenne are Leaving i 2020. Hendes Frankenstein har et feministisk greb på tematikken. Forskeren er her en kvinde — og det er det nyskabte monster også. Uden at kønsgrebet i sig selv dog ændrer noget afgørende ved fortolkningen. Og historiens sensationsberetning bliver behandlet tidstypisk på linje med politikeres slettede sms’er og genfundne lydfiler. Udover at personerne i høj grad taler til hinanden via videobeskeder. Dette er Frankenstein anno 2023.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her