Hvad sker der egentlig følelsesmæssigt og etisk for den forsker, der formår at skabe et kunstigt menneske? Det var allerede temaet i Mary Shelleys roman Frankenstein i 1818. Siden da er kunstig befrugtning blevet til en realitet, samtidig med at debatten om forskerens etiske ansvar kun er vokset. Og AI — kunstig intelligens — brager nu igennem som virkelighed. Opreklameret eller ej.
Det er i dette lys, at Why Not Theatre Company nu har skabt sin interessante og dæmoniske teaterudgave af Frankenstein. Teksten er skrevet af den serbisk-danske dramatiker Tanja Mastilo, der vandt en Reumert for sit borgerkrigsstykke The Cheyenne are Leaving i 2020. Hendes Frankenstein har et feministisk greb på tematikken. Forskeren er her en kvinde — og det er det nyskabte monster også. Uden at kønsgrebet i sig selv dog ændrer noget afgørende ved fortolkningen. Og historiens sensationsberetning bliver behandlet tidstypisk på linje med politikeres slettede sms’er og genfundne lydfiler. Udover at personerne i høj grad taler til hinanden via videobeskeder. Dette er Frankenstein anno 2023.