Komedien Meter i sekundet kunne have været en horrorfilm. En københavnerkvinde og hendes kæreste flytter på landet og har svært ved at finde melodien med de lokale. Kejtede sammenstød udfoldes, dybe misforståelser opstår.
Vi kender det fra 1970’ernes backwoods horror-klassikere – udkantshorror, kunne man kalde det på dansk – som Straw Dogs, Udflugt med døden, Motorsavsmassakren og The Wicker Man.
Voldelig død virker her uundgåelig, når uønskede fremmedelementer rykker ind i de små, tætknyttede samfund uden for lands lov og ret. I en afgørende scene dummer byboerne sig ved at banke på den forkerte dør, i en anden kommer de i karambolage med de forkerte mennesker. Udstødelse er en overhængende risiko. Både i backwoods horror og i Meter i sekundet.
Hella Joofs gode og ret sjove filmatisering af Stine Pilgaards hylemorsomme, gammelkloge hitroman af samme navn er dog ikke horror i nogen traditionel forstand. Men den handler om udfordringen ved som fremmedelement at flytte ind i en ny, eksotisk kontekst – i Vestjylland.
God anmeldelse, men horror-elementet overdrives og skamrides lidt, synes jeg. Det er trods alt ikke Erling Jepsen, det her.