Teaterkritik
Læsetid: 5 min.

Den handlede kvinde er centrum for Betty Nansen Teatrets stærke fortolkning af ’Iliaden’

Krigens gru til evig tid opstår som stærkt fysisk teater over Homers ’Iliaden’ på Betty Nansen Teatret. Med Ena Spottag og Xenia Noetzelmann i et sidste desperat favntag
Kroppene nedslagtes og lægges i plastikposer af de dedikerede skuespillere i den blodige teaterfortolkning af Homérs ’Iliaden’ på Betty Nansen Teatret.

 

Kroppene nedslagtes og lægges i plastikposer af de dedikerede skuespillere i den blodige teaterfortolkning af Homérs ’Iliaden’ på Betty Nansen Teatret.

 

Camilla Winther

Kultur
18. marts 2023

De døde pakkes ind i plastik. Blodet pibler ud hist og her, når de slæbes rundt. Og deres flotte græske navne remses op i en frygtindgydende lang række.

For Homers gamle digt Iliaden handler om krig. Om mord og hævn – og sorg. På Betty Nansen Teatret  spilles fortællingen om krigen i Troja med et sitrende ensemblespil, hvor alle både er ofre og mulige bødler. Den norske instruktør Eline Arbo har fokuseret dramatiseringen på den skæbnesvangre uenighed mellem hærføreren Agamemnon og hans stærkeste soldat Achilleus. I krigens tiende år blev de uvenner, fordi Agamemnon forlangte at få overdraget Achilleus’ krigsfange Briseis som sin personlige sexslave. Sådan groft fortalt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her