Leder

Musikkritik, tak!

25. august 2011

Det er svært at rejse en kritik af det bestående. Det måtte Informations musikanmelder Ralf Christensen sande, da han forleden anklagede de danske dagblades musikkritik for at være konservativ og rockfikseret. Der hersker et bestemt monokulturelt herredømme på de danske dagblade, som hylder én bestemt forståelse af god musik til fordel for en mere pluralistisk. Musikken spiller i dag på mange scener og platforme, uden at det virkelig afspejles i de store dagblades musikkritik.

For at tydeliggøre sin kritik valgte han at bruge Politikens musikredaktør Erik Jensen som eksempel. Og det med god grund, for som musikredaktør på landets største kulturredaktion har han en betydelig magt og indflydelse. Sammen med magt følger også ansvar. Og netop det svigter han ved så entydigt at forfølge et konservativt, idiosynkratisk og ekskluderende musiksyn, som det senest er kommet til udtryk i forbindelse med hans nedrakning af Roskilde Festivalen til fordel for at hylde Smukfest i Skanderborg.

Erik Jensen er imidlertid kun et symptom på et større problem, som er, at aviserne svigter deres opgave om at dække musikkulturen bredt og aktuelt og bedrive kulturkritisk virksomhed. Det handler på et større plan naturligvis om kultursyn. En kulturredaktør på et større dansk dagblad mener, at man må have et anderledes kultursyn, hvis man er på en stor avis frem for en lille. Det er et meget arrogant og besynderligt argument. Som om kultursyn og -kritik skulle handle om størrelse. Hvis man ikke uanset størrelse er i stand til at formulere en klar og kritik linje for dækning af kulturstoffet, har man på forhånd diskvalificeret sig selv. Så er der åbnet for at forvandle kultursiderne til ukritiske forbrugerguides, og den for en levende kultur så nødvendige kritik må søge ud i ligegyldige reservater. Det er ingen tjent med.