Leder

Radiohead har tabt tråden i sagen om Lana Del Reys lån fra ’Creep’

Det er en ironisk situation. Thom Yorke og Radiohead kræver nu at blive registreret som medsangskrivere på Lana Del Reys sang ’Get Free’, fordi den har samme akkordopbygning som deres sang ’Creep’, som de selv har kopieret fra Albert Hammond og Mike Hazlewood.

Det er en ironisk situation. Thom Yorke og Radiohead kræver nu at blive registreret som medsangskrivere på Lana Del Reys sang ’Get Free’, fordi den har samme akkordopbygning som deres sang ’Creep’, som de selv har kopieret fra Albert Hammond og Mike Hazlewood.

Miriam Dalsgaard

13. januar 2018

Det er et mærkværdigt skue, der udfolder sig i den musikalske ophavsrets verden i disse dage. Det britiske rockband Radiohead har krævet at blive inkluderet som sangskrivere på den amerikanske popsanger/sangskriver Lana Del Reys sang »Get Free«.

Af den simple grund, at de og deres musikforlag Warner/Chappell mener, at der er klare ligheder mellem Del Reys sang fra 2017 og bandets gennembrudshit »Creep« fra 1992. Oprindelig tweetede Del Rey, at Radiohead & Co. kun ville acceptere 100 procent af sangskriverrettighederne, men det har en repræsentant for Warner/Chappell siden afvist.

Især i USA bliver der gerne og ofte rejst anklager om kopiering. I 1970 vandt The Chiffons deres sagsanlæg mod The Beatles’ George Harrison, der blev dømt for »ubevidst plagiering« af Chiffons’ »He’s So Fine« i hans egen »My Sweet Lord«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Steffen Gliese
David Zennaro og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mikkel Kristensen

ja det er noget forvirrende. Jeg er ikke musiker, så dur og mol kender jeg kun, som udtryk - når jeg læser overstående virker det som om, at hvis det var musikindustrien der havde opfundet en stol, så ville alle der lavede en anden stol kunne sagsøges.

Ralf Christensen

Christian Meyer Nielsen: Der står intet om at de har sat et sagsanlæg i gang i ovenstående leder. For det har de ikke. Til gengæld står der at Radiohead & Co. kun ønsker at blive inkluderet som sangskrivere – altså står der på ingen måde, at de kræver 100% af rettighederne.

Søren Kristensen

Åh, alle disse melodier der ligner hinanden. Tænk hvis fuglene i skoven var i stand til at lægge sag an mod hverandre? Omvendt, måske er det lige hvad de gør, vi ved jo dybest set ikke hvad de synger om, fuglene, ud over at de naturligvis forsvarer deres territorium og forsøger at tiltrække det modsatte køn? Hvorfor ikke nøjes med at konkurrere på udførelsen - ligesom i X-faktor?

Hans Bruun Jensen

Jeg synes, det er overdrevet at påstå, at Radiohead har "tabt tråden" på baggrund af denne historie. Det er jo ikke dem selv, men deres musikforlag, der (selvfølgelig på deres vegne) kræver andele af komponistrettighederne.

Anders Reinholdt

Ingen tvivl om at det er en grådig musikbranche, der ruller sig ud. Men når akkorderne (som ikke er helt mainstream) er identiske og selve melodien er stort set den samme, er det naturligvis på sin plads at sangskriveren krediteres og der betales behørige royalties.