Leder

Schmeichels tavshed hjælper ikke til at nuancere vores billede af Rusland

RT er ikke bare en tv-station i Rusland. Det er en propagandaplatform med tætte bånd til Kreml, som altså også er Peter Schmeichels nye arbejdsplads
RT er ikke bare en tv-station i Rusland. Det er en propagandaplatform med tætte bånd til Kreml, som altså også er Peter Schmeichels nye arbejdsplads

Bax Lindhardt

12. april 2018

Vestlige medier kører spin mod Rusland. De skriver, at det er farligt at rejse derover til sommerens VM, og engelske aviser opfordrer lokale fans til at blive hjemme.

Det siger Peter Schmeichel til FIFA’s øverste chef, Gianni Infantino, i et klip, RT har lagt op. Klippet stammer fra The Peter Schmeichel Show, et omrejsende talkshow på RT, hvor den gamle målmand turer Rusland rundt og fremviser de byer, slutrunden skal spilles i.

Klippet, hvor danskeren interviewer FIFA-chefen, lever nu sit eget liv på sociale medier. Mange kritiserer Schmeichels påstand om, at vestlige medier »kører spin« mod Rusland, men han har en pointe. I nogle vestlige medier dæmoniseres russere, Putin latterliggøres, og den generelle dækning af landet lader en hel del tilbage at ønske.

Men når han på den måde taler om »Vestens spin«, taler han ind i en meget større kontekst end fodbold, og det er hele formålet med RT: at kritisere Vesten og miskreditere al kritik af Rusland – sand som usand.

Uanset hvor mange rubler eller dollar, han får i løn, er brandet Peter Schmeichel ubetalelig PR for Putin.
Læs også

I 2005 grundlagde den russiske regering RT som en engelsksproget statspropagandakanal. Dengang under navnet Russia Today og med et erklæret mål om at rette op på det ry, Rusland havde i Vesten, som man mente, kunne koges ned til tre ord: kommunisme, sne og fattigdom.

Siden er stationen blevet kritiseret for at gøre langt mere end det. Efter sidste års franske præsidentvalg hævdede den nye præsident, Emmanuel Macron, at RT ved flere lejligheder havde spredt falske nyheder om ham. Og den britiske journalist og propagandaekspert Peter Pomerantsev har skrevet en kritisk bog om RT og om, hvordan han blev ansat på stationen for at få den til at ligne BBC. Målet var, har han sagt til Time Magazine, at »oversvømme seerne med teorier om vestlige sammensværgelser«.

RT er ikke bare en tv-station i Rusland. Det er en propagandaplatform med tætte bånd til Kreml, som altså også er Peter Schmeichels nye arbejdsplads. Til danske medier har Schmeichel selv nægtet at forklare sin nye rolle. Her havde han ellers alletiders mulighed for at nuancere billedet af Rusland – og afkræfte den grimme mistanke om, at han taler som en nyttig idiot for dem, der betaler hans løn.

Efter denne leder er blevet publiceret, har Peter Schmeichel sendt et mailsvar til TV 2. Han har dog fortsat ikke besvaret Informations henvendelser om sin rolle på RT

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

olivier goulin

Schmeichel er Danmarks svar på Gerard Depardieu

/O

Thomas Bindesbøll, ulrik mortensen, Karsten Lundsby, Frede Jørgensen, John Andersen, Eva Schwanenflügel og Peter Hansen anbefalede denne kommentar

Schmeichel er muligvis en nyttig idiot. Men hvad med alle os nyttige idioter, som skal falde for de fjendebilleder, vi bliver afkrævet at falde for: Gadaffi, Saddam osv. Krigsmaskinen skal hele tiden have bekræftet sin berettigelse.
Hvis man reelt ville gøre noget mod diktatorerne, så var der sikkert en hel del, man kunne gøre, både billigere og bedre.

Viggo Okholm, Lars Møller Schandorff, Flemming Berger, John Andersen og Jakob Venning anbefalede denne kommentar

Det er ikke ofte jeg begiver mig af med bibelcitater, men her er ét, der passer ret godt på Information og de andre vestlige medier, der har travlt med at kritisere RT International: "Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage den splint ud, som er i din broders øje"

Viggo Okholm, Lars Møller Schandorff, Kurt Nielsen, Flemming Berger, Hans Aagaard, John Andersen, Ydun Ritz, Arash Shahr og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Henrik Leffers

Den information (misinformation?) vi får fra mange medier i DK, er nærmest identisk i alle medierne, med den samme vinkel på rigtigt mange nyheder. Det ser ud til, at det er Ritzaus Bureau der er fællesnævner for det, og alle de store nyhedsmedier er medejere af Ritzaus Bureau, hvor ejerskabet er fordelt i forhold til deres størrelse, så DR er den største blandt ejerne. -Men da Ritzau medierne formodentligt (forhåbentligt...) ikke koordinerer deres nyhedsdækning, er den nemmeste forklarring på den enslydende dækning nok, at redaktionerne på medierne alle støtter de samme politiske holdninger. Vi ser det samme i USA, hvor oligarker (eller kapitalfonde ejet af oligarker) ejer stort set alle medierne, så der må vi forvente, at de refererer oligarkernes holdninger til verden. Men de private medier i DK, er også ejet af kapitalfonde, eller noget der ligner, og TV2 og DR bliver mere og mere statsstyrede, pga. af mediestøtten! Når Ritzau medierne leverer over 90% af alle nyheder danskerne får, så kan man sætte spørgsmålstegn ved, om der reelt er en "fri presse" i DK!

Viggo Okholm, Jakob Silberbrandt, Lars Møller Schandorff, nils valla, Flemming Berger, Karsten Lundsby, Hans Aagaard, John Andersen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Karen Grue, Arash Shahr, Bjarne Andersen, Espen Bøgh, Kristen Carsten Munk, Anders Graae, Martin Madsen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Hvordan ville reaktionen være hvis Peter Schmeichel blev ansat hos FoxNews? hvad er forskellen?
Jeg er forarget over den hetz mod Peter som de politikere/journalister,der lige siden de første olympiske lege i Grækenland,hårdnakket har påstået at sport ikke har noget med politik at gøre.
Det klæder slet ikke Information at hoppe med på den vogn.

Lars Møller Schandorff, Per Torbensen, Hans Aagaard, John Andersen, Karen Grue, Espen Bøgh og Kristen Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Karsten Nielsen

Jeg kunne godt tænke mig en definition på begrebet "propaganda". Når der i lederen står om RT, at "det er en propagandaplatform med tætte bånd til Kreml, som altså også er Peter Schmeichels nye arbejdsplads" - ja så er begrebet jo brugt - om jeg så må sige - temmelig skråsikkert. Men er det rigtigt, at Kreml er Schmeichels arbejdsplads? Kan man virkelig sige det uden at stramme konklusionen for meget? Og når man skriver, at Schmeichel "turer rundt", hvad er sådanne formuleringer udtryk for? Selv ved jeg ikke, om det kan betegnes som "propaganda", da jeg ikke kender definitionen - men en letsindig omgang med ord - og med en underforstået "forforståelse" synes jeg nok, at der er tale om. Hvad med at se på, om der er skidt, der kan fejes væk fra egen dør - før andres. Det gælder den danske presse som helhed - for Information dog normalt i mindre grad end for andre. Men alligevel!

Grådigheden viser også her sit grimme ansigt, her ser man en millionær, som bare ikke kan få nok, lidt synd han på sine gamle dage faldbyder sig selv på den måde.

Torben K L Jensen

Og hvordan var det lige med de nyttige idioter i det danske pressekorps under Olympiaden i Berlin 1936? Don´t throw stones - living in a crystal palace.

Det er fint at bringe debatten frem om politisk propaganda vi de elektroniske medier, men at gøre den ensidig om rette den mod Peter Schmeichel alene, som var han en frafalden opvokset og opdraget i vesten og med den propagandamæssige indoktrinering af Rusland som ondskabens imperium.

Det er en McChartyistisk opfindelse tilbage i 1950erne - nærmere bestemt en politisk syg mand der ville politisk til magten, og fik sendte titusinder ud på samfundets skyggeside, som åndeligt spedalske og antiamerikanske borgere, der havde svigtet deres amerikanske statsborgerskab og kun fortjente foragt fra Amerika og dets borgeres side, - og så var det hele et stort bedrag der hvilede på løgne og hysterisk politisk manipulation via bedrageriske folkehøringer der gav mindelser om skueprocesserne årtier forinden med Roland Freisler i dommersædet.

Det er ikke kun pøbelen eller folkemasserne der lader sig medrive, nej, medierne, skribenter og meningsdannere står også i kø for at blive hørt for deres opvæksts indoktrinering af den skole der uagtet mangelen på forskel mellem den ene part og den anden parts handlinger, - og som ikke vil skelne her imellem, med tager autopiloten i stedet, som de er indoktrineret til, og fordømmer den ene part til alle tider, for de "sandheder" som den anden part fremturer med.

Kun et lands globale sikkerheds interesser, selv i petitessehenseende har affødt krige retfærdiggjort af denne McChartyistiske kommunist psykose, som fortsat lever i bedste velgående i Amerika, og som de ikke kan ryste af sig, men er blevet vekslet med en selvopfundet ret til overfor resten af verden, og med de rettigheder som deraf følger som ordenbetjent for hele verden.

"Den frie verden" kalder disse falske frelsere eller profeter, - og retfærdigheden til den gennemførelse findes i ordene; "hensigten helliger midlerne", og det på alle planer og platforme det kan udbredes, så målet "friheden kan sejre" for verdensfreden.

Så fredeligt har man ikke været overalt på kloden, - mange lidelser rundt omkring i verden er skabt of dette paradigme, og mio. af liv er blevet ødelagt igennem tiden for dette bedrag om fred og frihed, som den "engel" har bragt med sig overalt på kloden hvor den har vist sig enten direkte eller indirekte, og hvor mord, tortur var midlerne, enten selv brugt eller "by proxy", og blevet accepteret som rigtigt i mange vestlige landes befolkninger.

Jovist er det blevet til artikler om disse bødlers grusomme virke, - men kritikken i medierne og fra politisk hold er udeblevet, så blodet fortsat kunne få lov til at løbe i stride strømme, - men det kunne være blevet os selv, - men som troende føler sig frelst i troen, følte mange i vesten sig også frelst, og det var ikke kun pøbelen, der derved blev medløbere til denne flod af blod i friheden navn.

Det er ikke farligt at se RT. Det er faktisk nyttigt som modvægt mod propagandaen "fra den anden side".
Og i takt med, at den dominerende del af den vestlige presse (også hos os) har droppet nuancer, faktatjek og historisk viden, er det endnu mere nødvendigt for ikke at ende som -af alle -Information her.
Peter S. (og hans agent) har valgt dette job primært på grund af pengene og for at være tæt på VM, men når Peter S siger, at han har helt frie tøjler og har rejst rundt i Rusland uden problemer, kan det da godt være sandt.
I øvrigt synes jeg ikke, han er særlig god som fodboldkommentator mm.

Anders Graae, Karsten Lundsby og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Solveig Jensen

Torben: Jeg tror nu også der ville være en del forargelse, hvis han blev ansat for Fox, ærlig talt.

Mærkeligt min forrige kommentar er blevet slettet... Forhåbentlig teknisk fejl, eller er det ikke tilladt at kritisere det utrættelige overforbrug af udtrykket "nyttig idiot" om alle, der er skeptiske over for anti-Ruslandkampagnen?

Lars Møller Schandorff, John Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jan Skovgaard Jensen

RT er en lille snot kanal i vesten. Noget mindre end f.eks. Al Jazeera. Gad vide om Peter Schmeichels kritikere overhoved kan finde den på..ja hvor?

Den er iøvrigt sikker underdanig ifh. Kreml. Spørgsmålet er om kritikerne ville lade Peter Schmeichels gå på en danske kanal? Eller er Chomsky's vurdering af de amerikansk medier også passede på dem.

"Any dictator would admire the uniformity and obedience of the U.S. media".

--Noam Chomsky

Anders Graae, Karsten Lundsby, Hans Aagaard, John Andersen, Torben K L Jensen og Jakob Venning anbefalede denne kommentar
Jakob Venning

I forlængelse af Skovgaard Jensens udmærkede beskrivelse ovenfor, kunne man sige at Rusland, ikke i samme grad som de vestlige nationer, er lykkes med at købe borgerskabets udelte loyalitet. Således at presse, kulturindustri, meningsdannere mv frivilligt og stort set ukritisk falder til patten og kolporterer den nationale agenda, mens store dele af befolkningen æder det hele med hud og hår - fordi det er for belastende at formulere kritik og det i øvrigt føles så rart at være at patent på sandheden og den gode moral.

I Rusland foregår den slags stadig per statslig dekret og centralt styrede kampagner.

Torben Ethelfeld

I bedste fald er Hr. Schmeichel bare, som andre tidligere idrætsfolk - tænk på den ældre Laudrups træner gerning i mellemøsten, kuglestøderens indsigt i arbejdsmarkedet osv - politisk naiv.

Eller også følger han bare i Dansk erhvervslivs gode fodspor, hvor ingen moral findes, da profit er helligt.

Nogen skal jo sælge bolcherne til de pædofile og nogen skal jo være komiske Ali.

olivier goulin, Espen Bøgh, Karsten Lundsby og John Andersen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Kritikken af Peter Schmeichel er ude af proportion. Manden har jo ikke erklæret, at han er enig i, Rusland skal have Estland, Letland, Litauen tilbage eller at annektionen af Krim er i overensstemmelse med folkeretten.

Peter Schmeichel har valgt stille op for det, han brænder for sport og fodbold. Vi andre har gang på gang valgt ikke at blande sport og politik sammen. Jeg synes, at det er OK, at Peter Schmeichel vælger at kommentere VM i Rusland fra RT. Jeg ville nok ikke selv stille op i kanalen, men jeg respekterer Peter Schmeichels valg, af at han vil det anderledes og forstår hans begrundelse. At stille op i russisk TV behøver ikke at være det samme som sympati for hele Vladimir Putins politik. Men det kunne være, at Peter Schmeichel har oplevet det andet Rusland: det russiske folks gæstfrihed og deres omsorg for udenlandske gæster.

Selvom jeg er helt på det rene med at RT er en kanal, som forefægter regimets standpunkter.

For mig ville Peter Schmeichels deltagelse i programmerne først være kontroversiel, hvis Verdenssamfundet valgte at boykotte fodbold VM og Peter Schmeichel derefter fortsatte sine udsendelser med RT uanfægtet.

Danske virksomheder og danske virksomhedsledere rejser rundt i Rusland dagligt. Der er ikke en eneste person herhjemme, som er røget op i det røde felt over det. De tjener også massevis af penge hjem til deres danske virksomheder.

Hvorfor skal Peter Schmeichel så pludselig udsættes for " En særlig høj moralsk forpligtelse " og sættes i gabestokken over de her udsendelser. Det forstår jeg simpelthen ikke.

Jeg glæder mig som sagt ligesom Peter Schmeichel til det kommende VM i Rusland 2018. Der er nok af ufred i Verden i forvejen. Olympiske Leje og Fodbold VM 2018 er en anledning til at finde fællesskab om sporten på tværs af sprog og landegrænser. Hurra for det.

Anders Graae, Viggo Okholm, Lars Møller Schandorff, Jørgen Tryggestad, Hans Aagaard og Steen Piper anbefalede denne kommentar
Carsten Svendsen

Skal det forstås sådan, at der ikke sendes journalister over til "Putins" VM i fodbold?
Eller denne leder blot en "frelsersang" inden hykleriet bryder ud i fuld flor.

Thomas Bindesbøll

Hvad mon Schmeichel får i honorar for at arbejde for RT ?
Selv svarer han ikke på nogen spørgsmål om hans honorar.
=Endnu en tøsedreng, på samme niveau som diverse andre pampere og topchefer, der ikke mener menigmand har eller presse skal vide noget om skyhøje og svimlende honorarer.

At nogen her overhovedet mener Schmeichels optræden opnå RT har noget at gøre med ægte fodboldentusiasme, er da naivt så det klodser - undskyld mig lige.

Folk taler ofte om at politik og sport ikke børsammenblandes, men det ER det jo, i dén grad, som vi ser, også her. Og bare prisen er god nok er folk åbenbart villige til at stille op hvor som helst?

Politiken skrev forleden, at RT også havde hyret den portugisiske fodboldtræner , José Morinho, til nette sum af 1,7 millioner kroner - om dagen !

RT er (modsat den i øvrigt elendige Fox News) direkte financieret af den russiske stat. Og de har åbenbart godt med skejser til at købe ind på kontoen, som det fremgår.

Sammenligningen med Fox News her er i øvrigt misanbragt, da denne reaktionære TV-station ikke betales af Washington, men er en privat, nationalistisk-højreorienteret kanal.

Tænk blot på, hvordan Fox News svinede Obama til for blot et par år tilbage. Hvis nogen ellers skulle have glemt det.

Schmeichel tjener kassen på at optræde totalt ukritisk for RT, og da han i forvejen havde sit på det tørre, og sikkert også inden "tjansen" hos RT har tjent ufattelig mange penge ift. til en almindelig dansk lønarbejder, forekommer forsøgene på at "forstå" ham her i kommentarsporet at være rimeligt meget ude af proportion.

kjeld hougaard

Bravo Schmeichel !! Fordi du var en fantastisk målmand, er du ikke skyldig nogen svar på noget som helst! Nu har jeg også lært at du er et stort menneske! Den danske befolkning er, måske på grund af sin lidenhed, det mest konforme befolkning i den udviklede verden? At samværet grunder sig på janteloven: en dansk er skyldig andre danske en forklaring på sine fuldt lovlige handlinger er en del af dansk kultur. Det er beundringsværdigt du er stor nok til at sætte dig ud over hvad kreti og pleti måtte anse. Godt gjort! Gad vide om det i Portugal vækker forargelse at Mourinho også medvirker?

Thomas Bindesbøll

@Kjeld Hougaard,

Jeg håber i hvert fald det vækker en del forargelse blandt de rigtigt mange fattige og arbejdsløse portugisere, at Morinho nu har solgt sin sæl til en RT for 1,7 millioner korner - om dagen.

Ærlig talt, den slags er da så plat og pengegrisk at man savner ord...

Og fri os for den evige snak om Janteloven.
Det her drejer om man er til fals for enhver, der står med millioner i hånden, selvom både Smeichel og Mouinho i forvejen mildt sagt har sit på det tørre, og lever et liv i sus og dus - i forvejen.

Så det er ikke Jantelov vi taler om. Derimod om almindelig pengegriskhed og at ellers dygtige mennesker er villige til at sælge sig selv, uanset hvem der er "køberen",. I dette tilfælde Mafia-stat Putin.