Leder

Den nye scenekunstaftale belønner ’high performers’

Der er ikke tale om en banebrydende reform af scenekunststøtten. Og det er bekymrende, at belønningskulturen gør sit indtog så direkte i statsstøtten
25. marts 2019

Stor glæde hersker på de sociale medier tilhørende Fredericia Teater, Randers Egnsteater og Vendsyssel Teater. Og forståeligt nok. I det seneste år har kulturminister Mette Bock (LA) og hendes udspil til en ny scenekunstreform været årsag til megen debat i den danske teaterbranche.

Udmeldingerne var markante og indeholdt kontroversielle forslag.

Onsdag aften kom den endelige aftale i hus. Med titlen ’Mere teater til flere – investeringer i dansk scenekunst’ er der indgået et bredt forlig i Folketinget mellem regeringen, DF, S, SF og R, som ligner en bonusordning, vi kender fra de liberale erhverv, hvor high performers belønnes.

Det mest markante i aftalen er ophøjelsen af de tre førnævnte teatre, der fra januar 2020 ændrer status fra egnsteatre til nye, endnu udefinerede roller som regionale teatre med opgaver på tværs af kommunale skel. Derudover modtager de egnsteatre, som ikke allerede er en del af støtteordningen, fremover også direkte støtte.

Det ser jo flot ud på papiret, men støtten finansieres delvist af en nedskæring på formidlingsordningen, hvilket i praksis betyder, at penge tages fra billettilskuddet og tildeles teatret igen til udvikling.

Louise Stenstrup, der er direktør for brancheorganisationen Dansk Teater, frygter, at ændringen i formidlingsordningen vil ramme de ressourcesvage teatergængere. Men det er nok især de sceneløse teatre, der skaber turnerende forestillinger og derfor ikke får del i egnsteaterstøtten, der taber i den nye ordning.

Der er altså ikke tale om en banebrydende reform af scenekunststøtten. Det lader til, at det, der har fyldt mest i debatten (som støtten til børneteatrene), også har fyldt mest hos politikerne her på kanten af det kommende valg.

De belønnede teatre har indiskutabelt gjort det godt, og de fortjener også støtte til fortsat udvikling. Men det er alligevel bekymrende, at belønningskulturen gør sit indtog så direkte i statsstøtten. DF’s Alex Ahrendtsen udtrykker sin holdning meget direkte, når han siger, »vi belønner succesrige egnsteatre«.

Men ingen kommer nærmere ind på, hvad de ikke-tilgodesete teatre skal gøre for at komme med i fordelingspuljen næste gang.

»Them that’s got shall have / Them that’s not shall lose / So the Bible said and it still is news,« som Billie Holiday sang.

Forkvinde for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl (her under arbejdet med filmen ’Idealisten’), mener ikke, at man ud fra Danmarks Statistiks ledighedstal kan afgøre, at der uddannes for mange instruktører. Arbejdslivets sammensætning er ikke sammenligneligt med skolens andre fagretninger.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu