Leder

Giv os et stykke af Spice Girls’ bekymringsløse feminisme

Spice Girls’ æstetik hitter i en ny feministisk virkelighed, der er mere inkluderende, mere politisk — men også mere sprængfarlig at være en del af. Måske derfor higer vi efter deres halvfemserglade bekymringsløshed
Spice Girls i Cannes, 1997.

Spice Girls i Cannes, 1997.

Neil Munns

16. april 2019

Måske er du selv iført det lige nu, kære læser. Eller måske har du bemærket det på yngre mennesker omkring dig. I hvert fald er høje kulørte plateausko, dyreprint, Adidas-joggingbukser og crop tops smarte. Bare maver, spaghettistropper, en kulørt slikpind i kinden og små nuttede rottehaler er in. Igen.

Æstetikken husker vi fra midthalvfemserne, hvor den britiske pigepopgruppe Spice Girls blev et af pophistoriens største kommercielle succeser og fænomener. Gruppens fem typer (den babynuttede, den sporty, den sexedevilde, den overklassesnobbede og den rebelske) var et exceptionelt brand. Deres attitude som superindivider-med-holdånd var en effektfuld og letfordøjelig feminisme, der med rebelsk attitude over for mænd og etablissementet genbrugte punkbevægelsens antikapitalistiske ’girl power’ og omformede det til et glad mantra.

Nu er Spice Girls-æstetikken på tilbagekomst. Fire af gruppens fem medlemmer tager i maj på en genforeningsturné, hvis 700.000 billetter blev udsolgt på få minutter, og tidens kvindelige kunstnere erklærer sig som fans – stadigvæk.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Ejvind Larsen
David Zennaro og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Brøndum

Jeg er lige ved at blive bekymret over, at det hedder "bekymringsløshed" der dog er tungt i stedet for det lette "ubekymrede" .

Grethe Preisler

Retro-feminismen er over os

Pop-kvintetten 'Spice Girls' fra midten af halvfemserne, som i mellemtiden er blevet 25 år ældre, leger stadigvæk teenagers i håb om at score kassen igen .... ;-)

Torben K L Jensen, Erik Fuglsang og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Henrik Brøndum, jeg er bekymret over, at du sidestiller substantivet "bekymringsløshed" med adjektivet "ubekymrede".

Niels Duus Nielsen

Hvis man var ubekymret i halvfemserne, levede man i en boble, for der var da masser at bekymre sig over.

Jeg husker da selv, at jeg som gammel musiker bekymrede mig meget over, at designerbands som Spice Girls kunne blive så populære, som de blev.

Torsten Jacobsen, Torben Skov, ulrik mortensen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Spice Girls repræsenterer snarere en kommercialisering af feminismen,
Det handler kun om penge og intet andet.

At bruge begrebet feminisme i den forbindelse handler kun om at sælge en afklædt vare på en spiselig måde.