Leder

Kønsfilmkunst fra farezonen

Den nye danske film om far, der bliver kvinde, ’En helt almindelig familie’, viser os midt i en polariseret tid for kønsdebat, at god filmkunst går direkte ind i farezonen og hæver sig over den
Når en kendt mand, Mikkel Boe Følsgaard, og ikke en transkvinde, spiller Emmas far, Agnete, giver det simpelthen intuitiv mening, fordi vi netop lærer at føle med en datter, der altid har kendt sin far som mand og nu – med publikum – skal se far på en ny måde, skriver Katrine Hornstrup Yde på lederplads.

Når en kendt mand, Mikkel Boe Følsgaard, og ikke en transkvinde, spiller Emmas far, Agnete, giver det simpelthen intuitiv mening, fordi vi netop lærer at føle med en datter, der altid har kendt sin far som mand og nu – med publikum – skal se far på en ny måde, skriver Katrine Hornstrup Yde på lederplads.

Jonas Fabricius Jacobsen

21. februar 2020

Det virker ikke ligefrem til at være en nem opgave, det som den unge danske debutinstruktør Malou Reymann har villet løse med sin premiereaktuelle En helt almindelig familie: at lave et bredt appellerende komediedrama ud af sin egen erfaring med at have en far, der, da Reymann var 11 år, blev skilt fra hendes mor og begyndte at leve som kvinde.

Den familiehistorie kan virke særligt vanskelig at formidle i en tid, hvor populærkulturen, garneret af konstant og vild og politisk debat, langsomt er ved at rette op på en lang historie for at ignorere, grine af eller gyse over transpersoner på film og tv – og hvor transpersoner selv har haft meget lidt tale- og skærmtid.

Hvordan formidler man filmens 11-årige alter ego Emmas forvirrede og forfærdede reaktion på, at far er kvinde? Hvordan i det hele taget håndtere al den akademiske kritik, der ofte omgærder repræsentation og komme et nyt sted hen?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Poul Anker Juul
Poul Anker Juul anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu