Leder

Giv Danmark et kolonihistorisk museum, og gør alvor af opgøret med slavehandlen

I hjertet af København ligger Vestindisk Pakhus, der ud over at rumme Den Kgl. Afstøbningssamling er et fysisk vidnesbyrd om Danmarks fortid som slavenation. Ved at gøre det til kolonihistorisk museum, ville vi ikke bare blive klogere på fortidens racisme, men også i stand til at diskutere nutidige forhold i for eksempel Grønland
Vestindisk Pakhus i København huser Den Kgl. Afstøbningssamling, en af verdens rigeste samlinger af skulpturafstøbninger. Den er fuldstændig uundværlig for kunsthistorikere. Men afstøbningerne i hvid gips fortæller også en historie om, at man i 1800-tallet fejlagtigt mente, at statuer i oldtidens Grækenland var hvide og ikke malede.

Vestindisk Pakhus i København huser Den Kgl. Afstøbningssamling, en af verdens rigeste samlinger af skulpturafstøbninger. Den er fuldstændig uundværlig for kunsthistorikere. Men afstøbningerne i hvid gips fortæller også en historie om, at man i 1800-tallet fejlagtigt mente, at statuer i oldtidens Grækenland var hvide og ikke malede.

Emma Line Sejersen

18. juni 2020

Debatten om, hvad man skal gøre med symboler i det offentlige rum, der repræsenterer en problematisk fortid, er kommet til Danmark. Skal Christian IV-statuer rives ned, skal veje opkaldt efter slavehandlere omdøbes, skal de forsynes med information – eller blot bevares?

Over hele København er der spor af Danmarks udnyttelse af slavegjorte mennesker på De Vestindiske Øer og andre tidligere kolonier. Statsministerens embedsbolig Marienborg og dele af Amalienborg er bygget for sukker- og slavepenge.

At rive historiske symboler ned risikerer at efterlade fortiden lige så usynlig og uformidlet, som hvis man lader monumenterne stå ukommenterede. 

På Toldboden ved siden af Mærsk-bygningen og Amalienborg ligger Vestindisk Pakhus. Her kom kaffe fra trekantshandlen ind med skibe, og hejseværket til at flytte varerne blev betjent af slavegjorte. På øverste etage finder man slavehandlernes overdådige kontorer, hvis guldstole og fornemme tapeter i sig selv bevidner udbytningens ulighed. Hvis historien om fortiden vel at mærke bliver fortalt. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ole Svendsen
  • John Scheibelein
  • Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Alvin Jensen
  • Per Klüver
  • Jon Mangerel
  • Dorte Sørensen
  • Caspar Christiansen
  • Carsten Munk
  • Tina Peirano
  • Karen Grue
  • Niels Makholm
  • Troels Ken Pedersen
  • Poul Anker Juul
  • Poul Anker Sørensen
  • Oluf Husted
Ole Svendsen, John Scheibelein, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Per Klüver, Jon Mangerel, Dorte Sørensen, Caspar Christiansen, Carsten Munk, Tina Peirano, Karen Grue, Niels Makholm, Troels Ken Pedersen, Poul Anker Juul, Poul Anker Sørensen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Anker Sørensen

rigtig god ide !

Thomas Tanghus, Hanne Ribens, Alvin Jensen, Sonja Rosdahl, Per Klüver, Steffen Gliese, Jan Nielsen og Claus Høyer anbefalede denne kommentar

rigtig god idé, når vi nu har et museum for besættelsen i 40-45.
Hvorfor så ikke se på vores egne gerninger.
Det vil være godt for vores egen folkesundhed og respekt for de mennesker, der stadig lider under følgerne af den undertrykkelse, de blev og bliver udsat for.
En god forsoning.

Ole Svendsen, John Scheibelein, Thomas Tanghus, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Ruth Sørensen, Rikke Nielsen, Alvin Jensen, Sonja Rosdahl, Per Klüver, Steffen Gliese, Jan Nielsen, Carsten Munk, Caspar Christiansen og Tina Peirano anbefalede denne kommentar
Niels Christensen

Besættelsen af Norge ? Hvad mener forfatteren. Det er ikke lige sådan jeg husker historien.

Flemming Haagensen, Martin Sørensen og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Statuen "I AM QUEEN MARY" opsat i 2018 - hvad med at få hende gjort holdbart så hun kan blive på stedet.

Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Ruth Sørensen, Alvin Jensen, Per Klüver og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Fra omkring 1500 var alle bønder i dk slavebundne til herremænd, hvis finhed sikredes gennem et netværk af adelsfamilier. Indtil 1788 var de samme bønder i en lang periode bundne til deres fødested. De blev udskrevne til soldater og de smukke vidunderlige borge, slotte og hovedbygninger er rejst ved bøndernes arbejde, hoveri eller ved deres kolossalen jordtilligerne. En del godsejere var også aktive med handel af slaver og sukkerproduktion. Som den bonderøv jeg og mange andre er bare et par generationer tilbage foreslår jeg naturligvis ikke herregårdene brændt ned, men hvis slavernes historie skal sættes på museum, så skulle de der bare sled i kongeriget vel også. Hvis man går på nationalmuseet så er der faktisk afdelinger hvor slavehandelen er præsenteret og plantagedriften på De vestindiske Øer illustreret. Hvis man ser hvor meget fæstebønderne fylder der så er det såmænd ikke meget mere. Der er ingen under 50 år der ikke har fået præsenteret trekanthandelen, sukkerplantagerne og slaveriet for mere eller mindre fri udblæsning. Hold nu op med at kolonitiden er gemt bort og glemt.

Kim Houmøller, Ole Svendsen, Bjørn Pedersen, Ole jakob Dueholm Bech, John Poulsen, Alvin Jensen, Sonja Rosdahl, Allan S. K. Frederiksen, Fødevarestyrelsen Mørkhøj, Inga Rasmussen, P.G. Olsen, Kim Saxman, Jon Mangerel, Steffen Gliese, Anders Reinholdt og arne tørsleff anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

"Giv Danmark et kolonihistorisk museum, og gør alvor af opgøret med slavehandlen"
God ide...vores historie skal selvfølgelig ikke laves om, men den skal heller ikke skjules...

Ole Svendsen, Hanne Ribens og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Poul Nielsen

Det er nok betydelig mere konstruktivt, at forholde sig til den slavehandel, der foregår i øjeblikket. Masser af undersøgelser viser, at op mod 40 millioner mennesker rundt omkring i verden i dag i praksis lever som slavearbejdere. De fleste forbrugere af tøj, elektronik og mange fødevarer profiterer big time af moderne slaveri, og de moderne slaveejere fordeler sig jævnt hen fra hvide til sorte og på alle de andre farver, man nu betjener sig af for at nedgøre folk. Det er selvfølgelig nemmere for flokken af hyklere, at bekymre sig om forhold langt tilbage i tiden, så man kan hygge sig med sin forargelse over tipoldefar uden at det koster på bekvemmeligheden.

Ole Svendsen, Flemming Haagensen, John Scheibelein og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar
Marie Jensen

Poul Nielsen, der er jo ingen der siger at man ikke på et kolonihistorisk museum kunne forholde sig til nutidens slavehandel.

Hanne Ribens

En fortræffelig ide, at sætte kolonitiden på museum! Den er naturligvis i forvejen beskrevet godt gennem litteraturen, ikke mindst af Torkild Hansens: "Slavernes Øer" og "Slavernes kyst". Desværre er der vist ikke så mange unge mennesker der læser dette værk mere!! Udover mere oplysning om vores racisme og usle behandling af vores medmennesker i 16-17hundredetallene, vil det give os mennesker en god belæring og eftertanke om hvor egoistiske og føleleskolde, vi mennesker stadigvæk er i stand til at gebærde os i vores egen tid, hvis det giver økonomisk fordel! At man undskylder slaverierne med at det var andre tider, giver jeg ikke en pind for. Vores moral er efter min mening ikke et hak bedre i dag! Der holdes stadig slaver!

Martin Sørensen

det er direkte forvanskning, af virkeligheden og kalde tvillinge kongedømmet danmark norge for en besættelse. ja end ikke nordmændende, ser på det sådanne, da nordmændende var ligeværdige borgere i helhedstaten, og det samme var islændere. og færingerne. danmark norge var en helheds stat hvor en mand dødt i norge eller hertugdømmerne, lige så godt kunne, få succes som en mand der var født i århus, eller odense kunne det, ja det danske sprog var på ingen måde domminerende, i forvaltningen af kongedømmet, faktisk nærmest en smule undertrygt. faktisk var fransk engelsk og tysk langt mere udpræget i forvaltningen af danmark end dansk. og norsk. eksembelvis talte slavere i vestindien engelsk,

der er en i nutiden totalt fravær af forståelse om denne her tid, i "danmarkshistorien" ja i nationalstaten kan det være svært og forstå helheds statens logik. jeg sætter anførselstegn ved danmarks historien for det at vi kalder den det udtrykker meget godt nationalstatens ønske om historie skrivning, som måden den retfærdiggør sin eksistens. faktum er at der ikke var nogen forskel hvor man var født i helheds staten, og vores kongedømme var faktisk heller ikke specielt, forfordelene til alden, borgerlige hade en i den tid ufattelig, stor mulighed, for at få succes, hvilket var uhørt i eksembelvis frankrig. og årsagen til at helheds staten fungerede så harmonisk som den gjorde i så mange år, som den eksisterede.

det vi skal ha er et opgør med de fejl som oplysningstiden skabte, det fraværende opgør i sin samtid med, slaveriet, stammer nemlig fra oplysningstiden. og er et generelt fænomen som har sin rod, i antikken.hvor de gamle grækere så slaveriet som fundamentet i demokratiet. ja direkte som forudsætningen for demokratiet da det var "babarnene" man slavebandt, det var et paveligt dekret som der afgjorde at man godt kunne slavebinde, afrikanere da de blev vurderet som ikke ligeværdige mennesker, og sjovt nok var det så en af de eneste punkter som protestanter og katolikkerne så kunne enes om..

vores opgør med fortiden må ikke ske i vores moralske øjnene, da det vil give et forkert og fejlagtigt billed af fortiden. jeg mener vi har udviklet en forkert historie forståelse. og jeg vil kart advare imod, at omskrive historien, slaveriet genopstod som følge af at man søgte i antikkens værdier, og opdagede at basis for antikkens rigdom var slaveriet, religionen gav grønt lys da kristendommen ikke direkte, forbyder slaveri. det er oplysningstidens logik der skabte den verden vi lever i på både godt og ondt.

Dorte Sørensen

Som jeg har forstået debatten så er der ingen der vil lave historien om. Foreslås der ikke bare en uddybning af historien så der kommer flere nuancer med.
I min tid i skolen lærte "vi" at Christian IV var en god konge, der havde efterladt mange bygninger osv. "vi" hørte ikke så meget om at han overtog et land, der var en mellem stor og rig magt og som han forarmede med krigsdeltagelse osv.... Ligeledes fik "vi" heller ikke fortalt at hekseafbrændingerne blomster op i hans regeringstid osv....
Om slaveriet fortaltes mest, at Danmark var det første land der frigav slaverne , men næsten intet om våben transport til Afrika - slave transport til De Vestindiske Øer - sukker mv. til Danmark.

Men er sagen ikke at "vi" skal samle kræfterne i mod racisme og udnyttelse af folk?

jens peter hansen

Dorte Sørensen. Alle erblevet undervist i at Chr. 4. formøblede hele statskassen han havde arvet efter sin far, tabte alle vigtige krige og efterlod sig bygninger og breve skrevet på dansk. At du ikke har hørt om trekanthandelen, slaveskibe og sukker- og romproduktion tvivler jeg på, men desværre er der mange der ikke lige hørte efter i skolen.

Ole Svendsen

God idé med et museum over Danmarks andel i slavehandelen. Danmark havde (mindst) 5 forter på guldkysten og deltog i den menneskefjendske slavehandel, for at tjene penge på sukkerproduktion.

Det vil være godt for vores selverkendelse at indse, at vi hverken er værre eller bedre end andre nationer. Det vil også være en påmindelse til DF's, NB's, og mange andre danskeres selvfedme, der giver sig udslag i en opdeling af mennesker i "over-mennesker" og "under-mennesker". Hvor farvede mennesker generelt og muslimer i særdeleshed ses som "under-mennesker".

MENNESKER ER ALTSÅ LIGEVÆRDIGE - UANSET HVOR DE KOMMER FRA!!!

Så Pia Kjærsgaard og andre - når i ser jer selv som "over-mennesker", så demonsterer I i stedet jeres groteske stupiditet, jeres manglende empati, jeres snæversyn og jeres uvidenhed!!!

Det vil samtidig være godt, at Europa indser, at Europa har en stor del af skylden for Afrikas nuværende problemer. Grænserne i Afrika blev tegnet med lineal på kort af koloniherrerne i Europa, uden hensyn til lokal befolkningen. Nogle gange gik grænsen tværs gennem en landsby!!!

Afrika lider den dag i dag under de unaturlige grænser, som Europa har påtvunget afrikanerne. Derfor er de afrikanske stater den dag i dag "territorial stater" med mange indbyrdes spændinger, fremfor de "national stater" som Europa har dannet, fordi de ikke blev påtvunget udefra.
National stater har bare en langt større sammenhængskraft af samme årsag.

Da kolonitiden ophørte, og de tidligere kolonier fik deres "frihed" blev det tidligere koloniherredømme desværre afløst af et økonomisk "Skyggesystem".

Dette "skygge-system" betyder i praksis, at for hver gang den rige del af verden giver 1 kr til u-landene i udviklingshjælp, så "Stjæler" den rige del af verden 10 kr fra u-landene - især ved hjælp af transfer pricing. Denne udbytning af bl.a. Afrika gør at disse lande ikke kan rejse sig ved egen kraft, fordi vestlige og asiatiske multi-nationale selskaber konstant fører umådelige summer ud af u-landene hvert evigt eneste år. Der er tale om trillioner af dollars - årligt!!!

Dette gør det endnu mere grotesk, at vi bygger "Fort Europa" for at holde afrikanerne ude af Europa. Faktisk har Europa i århundreder lukreret på at hive velstand ud af Afrika. EU har bl.a. gjort det via "Lomé-konventionerne", som i praksis holdt de afrikanske lande i gælds-slaveri til EU. Samt den helt ekstreme udbytning af u-landene ved hjælp af transfer pricing. Vores rigdom baserer sig delvist på andres fattigdom!

Slavehandlens uetiske opførsel fortsætter den dag i dag - blot i andre former.

Hvis vi ønsker en bedre verden, er vi nødt til at begynde at se alle mennesker på Jorden som vores ligeværdige brødre og søstre. Vi er nødt til at spørge os selv: Hvad er til fælles bedste her?
Og så handle derefter. SELVOM det betyder, at vi er nødt til at gå ned i levestandard.

Roden til de fleste konflikter i verden skyldes en uretfærdig fordeling af klodens ressourcer.

Hvis vi virkelig ønsker en verden med fredelig sameksistens, så er vi nødt til at fordele klodens ressourcer LANGT mere retfærdigt end i dag. Et godt sted at starte er mentalt og følelsesmæssigt at se sig som eet menneske på denne vidunderlige, enestående planet. Et menneske, som er del af EEN samlet menneskehed.

Ikke en masse barnlige nationer der bare slås med hinanden om at rage mest muligt til sig på bekostning af helheden!