»Vi tager ophavsretten meget alvorligt.« Det skrev Dan Chalmers, direktør for YouTube Music i Europa, den 6. august i Politiken. Indlægget handler om den igangværende forhandling mellem YouTube, som er ejet af Google, og Koda, der varetager komponistrettigheder i Danmark.
Ikke desto mindre accepterer Google, at mange danske film på ulovlig vis ligger frit tilgængelige på YouTube. Det skrev filmmagasinet Ekko, og nu vil S, V og DF diskutere det med YouTube på et møde i denne uge.
Ifølge et EU-direktiv fra 2019 er store platforme som YouTube forpligtet til at indgå licensaftaler med rettighedshaverne til indholdet. Og det var netop med henvisning til ophavsretten, at Google den 1. august ved hjælp af sin indholdsgenkendelsesteknologi ContentID fjernede al dansk musik fra YouTube.
Det kom som konsekvens af, at den gamle aftale mellem Koda og Google fra 2018 udløb i april i år, hvorefter den blev forlænget til august. Da august nærmede sig, krævede Google en prisreduktion på 70 procent for at forlænge aftalen yderligere, hvilket Koda ikke ville gå med til.
Det er svært at se kravet og den efterfølgende fjernelse af dansk musik fra YouTube som andet end et pressionsmiddel i de verserende forhandlinger og dermed ikke et spørgsmål om beskyttelse af ophavsretten, som Dan Chalmers hævder.
Det viser den aktuelle sag om ulovlig filmdeling på YouTube også.
På YouTube er det rettighedshaverne selv, der skal tage deres film ned, når de er blevet delt ulovligt. Store selskaber som Nordisk Film får ifølge Ekko hjælp til det via adgang til ContentID, mens små aktører som Rettighedsalliancen, der varetager mindre producenters rettigheder, er forment adgang. Store som små kan dog ikke nå at fjerne alle filmene, der ofte bliver lagt op igen blot med et andet navn.
Sjovt nok, for når det gælder volds- og terrorvideoer på YouTube, er der intet problem. De bliver taget ned af Google, næsten før de er oppe – ligesom al dansk musik blev det midt under forhandlingerne med Koda. Når dét er muligt, er det nærliggende at tro, at det samme kan gøres med piratkopier.
Det må være muligt for Google, hvis forretningsmodel bygger på systematisk overvågning af sine brugere, at fjerne film, der krænker ophavsretten – og når Google ikke gør det, må EU tvinge selskabet og demonstrere, hvordan man tager ophavsret meget alvorligt i virkeligheden.