Leder

Oscarakademiet vil påvirke, hvem der laver film og om hvad

Oscarakademiet har indført nye kriterier for, hvilke film der kan blive nomineret til dets eftertragtede hovedpris. Det handler både om køn, seksualitet og etnicitet. Men hvad sker der så med filmkunsten?
Ved oscaruddelingen i februar vandt Bong Joon Ho prisen for bedste film med ’Parasite’. Her overrækker Jane Fonda ham prisen.

Ved oscaruddelingen i februar vandt Bong Joon Ho prisen for bedste film med ’Parasite’. Her overrækker Jane Fonda ham prisen.

Ritzau Scanpix

Kultur
10. september 2020

Academy of Motion Picture Arts and Sciences, AMPAS, der hvert år uddeler de eftertragtede oscarstatuetter, offentliggjorde natten til onsdag nye regler for, hvordan film kvalificerer sig til en oscarnominering i bedste film-kategorien. Det er markante kriterier, som handler om repræsentation og inklusion, og som har til formål at få filmbranchen til at tænke anderledes, rekruttere bredere og fortælle historier om flere forskellige slags mennesker.

Det nye regelsæt er allerede blevet mødt med kritik af dem, der mener, at det er et knæfald for en omsiggribende politisk korrekthed, mens andre roser akademiet for endelig at gøre noget ved de problemer med diversitet, som Hollywood længe har haft.

Kort fortalt definerer akademiet fire områder inden for en films vej fra idé til biograf, hvor filmen og folkene bag skal opfylde krav til repræsentation: A. Rollebesætning og tema. B. De kreative kræfter, producenten og selve filmholdet. C. Uddannelses- og praktikmuligheder under filmens tilblivelse. D. Lancering, markedsføring og distribution.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

"Hollywood fokuserer i forvejen stort set kun på penge, og i værste fald kan filmproduktion underlagt inklusionskrav komme til at handle om alt andet end kvalitet og kunstnerisk nødvendighed i de historier, man vil fortælle, og for de mennesker, der får lov til at fortælle dem."

Det er sørgeligt, at inklusion nu skal være en eller anden afkrydsningsliste for profitmagere.

Streamingtjenesterne har i lang tid overhalet dem, fx med de fremragende serier "Watchmen" og den nye "Lovecraft Country" på HBO.

har de ikke altid gjort det?

Det må være fedt at vide som skuespiller, at man er med i filmen grundet en checkliste, og ikke, fordi man er en god skuespiller.(bare dette kommer slet ikke til at skabe grobund for problemer vel??)

Men også at Film og deres historier kan bliver ødelagt, for før var det relevant for historien, at en person eller scene var med i filmen. Nu er det med, fordi det skal opfylde en checkliste. Og det kan da slet ikke påvirke noget, vel?

Er dette satire ja/nej:
”Det totalitære styre:
Identitetspolitik har opsat et propagandakontor for, at noget kan blive godtaget, skal det gennem deres partiprogram, før det kan få det "eftertragtet" stempel fordi at leve op til ideologien. Men ellers, så skal det udskammes for blasfemi og den ONDSKAB det er

Dette er den gode, kærlige verden, som vi skal have, for dette er for "the greater good", og på ingen måde omhandler social kontrol, hjernevaskning og/eller magt... men KÆRLIGHED, det må du da kunne se.. ellers har vi et kursus du skal på.”

Alt dette vil skabe mere had og modstand hos en del folk, og ikke samle mennesker... Men det er lige meget, for identitetspolitik er ikke ude på at skabe en god verden, men er ude på magt og kontrol, og at mennesker skal hyldes deres religion.

Klip fra den feministiske propaganda maskine i film.
- X-MEN: DARK PHOENIX
https://youtu.be/iPFjCvKQF1E?t 132
- Captain Marvel steals a Motorcycle (straf for at sige smil til en kvinde)
https://www.youtube.com/watch?v W1LhpXfxx2M
=Female Avengers Unite Scenee - AVENGERS 4: ENDGAME
https://www.youtube.com/watch?v L7Y0ucw7bGk

Her er et klip, der debunker den feministiske propaganda maskine. lidt for nemt, men bare rolig den feministiske propaganda maskine køre vider.
https://www.youtube.com/watch?v I-e5bptEFIM
Bare alle de film franchises. der er blevet skadet på grund af girlpower remake.

Ps.Bare præmissen om, at jeg skal havde en, med mit køn, farve og min seksualitet, før jeg kan føler at jeg kan relateret til en person. siger lidt om den Store empati, vi skal have ifølge det Identitetspolitik syn på vores (egne)medmennesker.

Rolf Andersen, ulrik mortensen og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

Tjaa hvis man gerne vil være irrelevant skal man bare indføre en masse restriktioner.

Man skal have kunstnerisk frihed forstås. Det er bare vigtigt at man lige husker at kunstnerisk frihed i dag er et koncept defineret af intolerante progressive.

@Malou Lauridsen
Man kan kun sige ja, for med alt dette gode "censur". så bliver der ikke tid eller/og lyst til kreativitet, når man skal opfylde alle disse checkbokse, der skal krydses af, før man kan lave noget. Desuden skal man tilmed også tage hensyn til alle de checkbokse, der bliver opfundet i fremtiden... Good luck

Hvad nu hvis jeg laver en eminent og enestående film om et eller andet Irland i 1200 tallet..?
Så er der sgu hverken racemæssig diversitet eller andet.

Bjørn Pedersen, Rolf Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

Nina Erbs det ville nok være usandsynligt men det ville nok ikke stoppe nogen fra at kalde dig grimme ting og påpeget at kunne være en statistisk chance for at nogle folk fra fjerne egne kunne være kommer til Irland engang med romerne eller vikingerne.

Bjørn Pedersen

Udelukker dette så ikke at de fleste ikke-amerikanske, ikke-vestlige film kan blive nomineret? Forståes etniske "minoriteter" således, at de bare skal være minoriteter i USA? Ville den koreanske film om klasseskel der vandt bedste film sidst f.eks kunne vinde under de nye regler?

Der findes jo massere af gode skuespillere, som er minoriteter, så der jo næppe mangel på talent..Disse får måske en større chance for at få arbejde i større satsninger, som kunne være en oscar værdig. Resten af produktionen dvs. 99.9 % fortsætter uændret.