Leder

Vi bliver nødt til at se på Ku Klux Klan-malerier, hvis vi vil af med racismen

Tate Modern har suspenderet en kurator, der har kritiseret museets beslutning om at sløjfe en udstilling af Philip Gustons malerier af hætteklædte KKK-mænd. Det er en foruroligende censur af ytringsfrihed og af kunst, der udfordrer os ved at vise, at ondskaben bor i os selv – og det er arrogant over for publikums ret til at se og dømme selv
Guston malede flest klansmænd i 1960’erne. »De er selvportrætter,« sagde Guston, som var en hvid, jødisk mand. »Jeg opfatter det sådan, at det er mig, der sidder der bag masken.« For Gustons værker holder ikke ondskaben og racismen ud i strakt arm, men tvinger os til at se indad og få øje på den i os selv.

Guston malede flest klansmænd i 1960’erne. »De er selvportrætter,« sagde Guston, som var en hvid, jødisk mand. »Jeg opfatter det sådan, at det er mig, der sidder der bag masken.« For Gustons værker holder ikke ondskaben og racismen ud i strakt arm, men tvinger os til at se indad og få øje på den i os selv.

Shutterstock

Kultur
2. november 2020

Kan man vise malerier af hætteklædte Ku Klux Klan-mænd på store britiske og amerikanske kunstmuseer midt under en borgerrettighedsbevægelse som Black Lives Matter? 

Hvis man spørger Storbritanniens vigtigste kunstinstitution, Tate Modern, så er svaret nej. En stor retrospektiv udstilling af den canadisk-amerikanske maler Philip Guston (1913-1980), der var planlagt til foråret 2021 og forberedt i samarbejde med tre store, amerikanske museer i Washington DC, Houston og Boston, blev i september udskudt med flere år. Det meddelte museets direktører i en fælles pressemeddelelse. 

Philip Guston malede mod slutningen af sin karriere en række Ku Klux Klan-lignende skikkelser i tegneseriestil, og ifølge museernes direktører kan man ikke vise netop dette motiv under den bevægelse mod racediskrimination, der begyndte i USA og spredte sig til store dele af den vestlige verden efter mordet på George Floyd.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Det kunne man så bruge som argument til at rive Londons uden tvivl grimmeste byggeri ned. Det ligner noget Stalin kunne have udtænkt.

Tak for virkelig interessant artikel. Spændende malerier, som vist bla. har inspireret flere danske malere.

Verden er af lave. Men det her er da ganske ubegribeligt. Det er synd for det potentielle publikum, og det er vel en åbenlys hån over for kunstneren og hans livsværk. Man bliver helt skamfuld.