Leder

Årets oscaruddeling understreger en rivende udvikling i retning af større mangfoldighed

Sidste år var ikke en undtagelse. Oscarakademiet ER blevet mere mangfoldigt. Det beviste dette års uddeling, hvor kinesiskfødte Chloé Zhao og hendes ’Nomadland’ løb med tre af de vigtigste priser
At kinesiskfødte Chloé Zhao vandt både Bedste Instruktion og Bedste Film satte en tyk streg under den udvikling, som oscaruddelingen gennemgår.

At kinesiskfødte Chloé Zhao vandt både Bedste Instruktion og Bedste Film satte en tyk streg under den udvikling, som oscaruddelingen gennemgår.

Matt Petit

Kultur
27. april 2021

Allerede da de nominerede til årets oscarstatuetter blev offentliggjort midt i marts, var man klar over, at det ville blive en anderledes, mere mangfoldig prisuddeling. Der var flere ikkehvide nominerede end nogensinde før, hele to kvinder, den ene med asiatisk baggrund, blev nomineret for instruktion, og flere af de nominerede film handlede om at være indvandrer eller sort i USA.

Der er ingen tvivl om, at coronanedlukning af alverdens biografer har haft indflydelse på, hvilke film der har haft premiere og derfor kunne nomineres til en Oscar. Men umiddelbart virker det, som om den målrettede indsats, som oscarakademiet gennem de seneste år har gjort for at øge diversitet, inklusion og repræsentation i medlemsskaren, har båret frugt. 

Sidste år vandt sydkoreanske Bong Joon-ho flere af de største priser, ikke mindst Bedste Instruktion og Bedste Film, med sin skarptslebne samfundssatire Parasite. I år var kinesiskfødte Chloé Zhao favorit til at vinde de samme priser med Nomadland, en på én gang smuk, livsbekræftende og rørende skildring af livet som husvild nomade i et fattigdomsramt USA. At hun vandt begge priser satte en tyk streg under den udvikling, som oscaruddelingen gennemgår.

Filmindustri under forandring 

Priserne viser, at oscarværdige film ikke behøver at være produceret af mainstream-Hollywood. De kan også ses som tegn på, at oscaruddelingen er ved at (gen) finde den forståelse for kunst, der ikke sjældent glimrer ved sit fravær, når den amerikanske filmindustri fejrer sig selv. Ja, måske man ligefrem kan sige, at selv samme filmindustri ikke længere er, hvem eller hvad den plejer at være.

Det var nomineringen af Thomas Vinterberg for Bedste Instruktion for Druk tillige en slags bevis på. Det er ikke tit, at instruktører, hvis film er nomineret som Bedste Internationale Film, bliver instruktørnomineret. Men de mange nye, ikkeamerikanske medlemmer af akademiet har et bredt udsyn, og det udvider feltet af mulige nominerede.

Og selv om Vinterberg ikke vandt en Oscar for sin instruktion af Druk, blev filmen fortjent kåret til årets bedste internationale film. Det er en underholdende, tankevækkende og velspillet hyldest til livet og alkoholen – og et eksempel på, at fire hvide midaldrende mænd med ondt i tilværelsen stadig kan vinde oscarpriser.

Man skulle i øvrigt tro, at en film om alkoholens velsignelser ville være et kontroversielt valg for puritanske amerikanere, men igen synes sammensætningen af akademiet at spille en rolle – og hvem kunne ikke godt bruge en promille og en lille fest nu?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her