Leder

Biograferne gør sig selv overflødige ved ikke at vise de film, folk gerne vil se

Danske biografer boykotter stadig store filmselskaber, der vil holde simultanpremierer på streamingtjenester og i biografer. Det afslører, hvor uvillige mainstreambiograferne er til at udvikle sig
Marvel og Disneys seneste superheltefilm, 'Black Widow' med Scarlett Johansson i titelrollen, får kun premiere i én sølle biograf herhjemme på grund af stridigheder om eksklusivitet.

Marvel og Disneys seneste superheltefilm, 'Black Widow' med Scarlett Johansson i titelrollen, får kun premiere i én sølle biograf herhjemme på grund af stridigheder om eksklusivitet.

Marvel Studios

Kultur
29. juni 2021

Den 9. juli er der over hele verden biografpremiere på Marvel og Disneys seneste superheltefilm, Black Widow. Filmen, der har Scarlett Johansson i titelrollen, skulle have haft premiere for et år siden, men er blevet udskudt igen og igen på grund af pandemien. Millioner af fans glæder sig til at se filmen, også i Danmark, men den får kun premiere i én sølle biograf herhjemme.

Det lyder umiddelbart helt tosset, ikke mindst fordi biograferne har manglet store amerikanske underholdningsfilm til at trække publikum til. Det gælder ikke mindst yngre biografgængere, som ikke gider se de mindre og forholdsvis smalle film, der lige nu er på plakaten landet over. Nej, de vil have noget stort og underholdende og larmende, som virkelig udnytter alt det, biografen kan med lyd og billede.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Sune Sørensen

Biograferne hænger fast i fortiden.
Det værste er jo at det indikerer at biograferne ikke selv tror på at deres produkt kan konkurrere med fladskærmen i dagligstuerne, hvilket er underligt. En biograftur har for længst udviklet sig til en oplevelse og oftest er det en social begivenhed hvor en del af tiltrækningen netop er at komme væk fra trummerummen i dagligstuen.

Branchen har besluttet sig for at spænde ben for sig selv og langsomt ændrer folk deres vaner.

Jeppe Larsen

Hvis biograferne ikke har andet at byde ind med end at de vil være først med filmene, så er det klart det ikke kan overleve.

Maj-Britt Kent Hansen

Produktionsselskabernes strategi koblet med tilskuernes tilvænning til at streame film på tv, computer eller smartphone - uanset at både lyd og billede er i ringere kvalitet, kan desværre nok ende med , at biograferne får svært ved at overleve.

Når man tænker på, hvordan der tidligere blev gået op i lydkvalitet (ja sågar en kæde ved navn HIFI-klubben), og så nu hvor meget afspilles via computer eller telefon og med ringe gengivelse.

Henning Kjær

Christian Monggaard. Duer meget utilfreds medd biografernes ageren, men synes du de store filmselskabers magtmonopol er bedre for de nye film?

Du skriver: "Også amerikanske film har brug for biograferne. Ligesom dansk film er det her, at de tjener de fleste af de penge, der skal betale for nye film."

Hvis/når de store filmselskaber tjener de fleste penge ved biografvisning, så kan det ikke nytte at de selv lukker for dere største indtægtskilde.

Vivi Hemmingsen

Jeg er træt af biografen. Dyre billetter, en hørm af bland-selv-slik og popcorn, slubren af cola og tjek af mobiler under forestillingen og alt for høj lyd. Hjemme kan jeg nyde filmen i fred, med hi-fi-lyd, og lige når det passer mig.
Er jeg asocial? Måske, men det er også mangel på sociale kompetencer når man ikke kan klare 2 timer i en biograf uden at æde og drikke, tjekke mobil og sludre med vennerne, til gene for dem der gerne vil fordybe sig i en god film.

Maj-Britt Kent Hansen

Vivi Hemmingsen - jeg forstår godt, at det generer dig med al det udenoms, der foregår i nogle biografer. Selv er jeg heller ikke vild med den del af det. Heldigvis er der nogle biografer, og nogle tidspunkter på dagen, hvor det ikke er så fremherskende.

At der skal ædes, drikkes og tjekkes telefon hele tiden er, som jeg har registreret det, ikke isoleret til biografen. Havde det så bare været sådan, men det trænger ind over alt. Offentlig transport, foredrag, museer m.fl. er også hjemsøgte.

Sine Jacobsen

Så vidt jeg ved, har Disney brugt biograferne til at promovere/reklamere for filmen Mulan, som skulle have haft biografpremiere. Pludselig meldte Disney ud, at filmen kun ville blive udsendt på Disney+. Forstår derfor godt, at biograferne blev noget mugne over at have givet gratis reklame gennem flere måneder, til en film som de så ikke fik lov til at vise. Så det er ikke så enkelt som det måske lyder.
Avancen på biograbilletter er vist ikke vanvittig høj, så jeg tror ikke biograferne kunne overleve uden indtjening fra popcorn og slik. Mht brug af mobiltelefoner, så er det ganske rigtigt irriterende, og de fleste steder bliver publikum også bedt om at slukke dem (med store bogstaver på lærredet). Men det er desværre nok for dyrt, at have personale i salen under hele filmen for at kontrollere.