Leder

DR skal huske radiokunsten

Danskerne er i stigende grad lyttere, og de er klar til fortælleudfordringer. Tidligere var DR garant for radiokunst, der ville udfordre, men i dag er dokumentarerne for præget af overfortællende speaks og føljetonstruktur
I den type radio, som radiodokumentarist Mikael Bertelsen og producer Kim G. Hansen lavede i 00’erne, troede man på, at lytteren selv kunne regne lange forløb ud og lytte koncentreret. I dag mangler DR tro på lytteren, skriver Johann Sten Nielsen i denne leder.

I den type radio, som radiodokumentarist Mikael Bertelsen og producer Kim G. Hansen lavede i 00’erne, troede man på, at lytteren selv kunne regne lange forløb ud og lytte koncentreret. I dag mangler DR tro på lytteren, skriver Johann Sten Nielsen i denne leder.

Kultur
12. juni 2021

Lydmediet har kronede dage. Podcastlandskabet blomstrer, og nye producenter titter frem overalt.  Danskerne er i stigende grad lyttere, og ud af dem vokser en lytterskare, der er klar til spændende fortælleudfordringer. Den slags har DR med sin stolte tradition for radiodokumentarisme tidligere faciliteret. 

I marts talte vi her i avisen med forfatter og journalist Anna Elisabeth Jessen. Hun har en lang karriere bag sig på DR som tilrettelægger og producer og excellerede i den klassiske DR-montage, som blev født i 60’erne og produceret helt frem til lukningen af montagegruppen og Ultralyd i 2007.

Jessen er én blandt en række danske radiofolk, hvis montageteknikker var med til at danne skole og prægede det internationale lydlandskab. De lavede dokumentarer med lange produktionstider, som udmundede i en times sansemættet radio, heriblandt Jessens Efter Festen i 2003, der står tilbage som en nyklassiker.

Var netop den blevet produceret i dag, pointerer hun rigtigt nok i interviewet, ville alle de journalistiske mellemregninger sikkert være blevet taget med, og den ville have mundet ud i en ti timers podcastføljeton. For Jessen er netop det en form, der har taget overhånd. Før strammede man ind og fandt kernen, siger hun. Nu producerer man lyd for at fylde ud.

Radiofonisk milepæl

Den type radio, som radiodokumentarist Mikael Bertelsen og producer Kim G. Hansen fredag fortalte om at lave i 00’erne, var også lang, men noget helt andet. De to udviklede lange føljetoner, såsom reportagedokumentaren P1 på plejehjem (2011), hvor Bertelsen flyttede ind på et plejehjem, og de brugte den udstrakte tid som et greb til at beskrive vores fælles velfærdsinstitutioner. Her var ingen efterredigeret speak og andre narrative håndsrækninger. Man troede på, at lytteren selv kunne regne lange forløb ud og lytte koncentreret.

Det kom der lange, kunstfærdige dokumentarer ud af, der i dag står som radiofoniske milepæle. »Hvis DR engang har sendt noget, der var så godt, så kan det også ske igen – at man [...] kræver så meget af lytteren,« pointerer en af de yngre radioskabere, vi bad reflektere over dokumentaren.

Fælles for både Jessens og de yngre kollegers kritik er netop DR’s manglende tro på lytteren. Der bliver stadig lavet vellykkede radiodokumentarer, men tendensen går mod overforklarende fortællere og historier, der bliver strakt og klippet op for længdens skyld. DR har før produceret lydkunst, der ville udfordre lytteren. Lad historien minde om, at det er muligt at gøre igen i en tid, hvor folk lytter som aldrig før.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Maj-Britt Kent Hansen

Meget rigtigt.

Podcasts, tv-serier, avisartikler. For alle gælder, at de i mange tilfælde trækkes ud i det uendelige.

Så står jeg af. Ikke kun, fordi jeg ikke har tid, men fordi det man hører, ser eller læser ikke alt sammen er tilstrækkeligt relevant, men kun fungerer som en tidsrøver.

Så vend tilbage til tidligere tiders formater, hvor man koncentrerede sig om det relevante!

Alvin Jensen, Søren Nielsen, Lis djørup, Lise Lotte Rahbek og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det ville være meget hjælpsomt, hvis DR igen fik sin udlånte radiostation tilbage, så man kunne skabe en egentlig P1 flade, der ikke blot er en udsendelse af den samme programrække i tandem tre gange i døgnet.

Alvin Jensen, Søren Nielsen, Lis djørup, Lise Lotte Rahbek, Bent Larsen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Helle Degnbol

Rigtigt, Steffen Gliese.

Og tak til Information for at fokusere på radiokunsten, god artikel.

Søren Nielsen

I det mindste burde DR finde de gamle Ultralyd frem af gemmerne.

Alvin Jensen, Maj-Britt Kent Hansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar