Leder

Pandemien har givet nye indsigter på kunstscenen, som vi ikke må glemme

Forhåbentligt bliver de forhold og strukturer, som pandemien har tydeliggjort, ikke glemt lige med det samme. Det er vigtige erkendelser, som kan styrke kunstscenen på sigt
Det har været imponerende at se, hvor hurtigt kunstnere og kunsthaller har reageret innovativt på pandemien. Eksempelvis lykkedes det Copenhagen Contemporary at skabe en af årets mest vedkommende udstillinger ved hurtigt at kuratere en præcis udstilling med mange internationale kunstnere. Udstillingen imødekom coronakrav ved at være udendørs, og David Shrigley lavede krydser rundt i udstillingen, der markerede den korrekte coronaafstand. Foto her er dog fra udstillingen indendørs.

 

Det har været imponerende at se, hvor hurtigt kunstnere og kunsthaller har reageret innovativt på pandemien. Eksempelvis lykkedes det Copenhagen Contemporary at skabe en af årets mest vedkommende udstillinger ved hurtigt at kuratere en præcis udstilling med mange internationale kunstnere. Udstillingen imødekom coronakrav ved at være udendørs, og David Shrigley lavede krydser rundt i udstillingen, der markerede den korrekte coronaafstand. Foto her er dog fra udstillingen indendørs.

 

David Stjernholm

Kultur
19. juli 2021

Pandemien er ikke ovre endnu, og det er for tidligt at gøre endelig status over, hvad den har betydet for kunsten og kunstnerne. Men én ting er lige nu tydelig: Museerne og kunsthallerne kæmper for at få fat i publikum, der enten har glemt, at det var fedt at se på kunst, eller er mere travle med al det andet, man pludselig også må.

Særligt tydeligt har det dog været, at et i forvejen presset prekariat af kunstnere og freelancere er blevet økonomisk ramt på økonomien under pandemien grundet aflyste udstillinger og undervisningsforløb. Det er den onde del af historien. En bedre del af historien handler om, hvordan mange kunstnere og institutioner under nedlukningen lynsnart fandt på nye tiltag. Pandemien har derfor skabt nye arbejdsgange og indsigter, der nok også vil præge scenen på sigt.

Hvor mange lavede digitale løsninger, hvor man kunne se udstillingerne fra computeren – og endda havde succes med det – var der også mere fysiske og interaktive tiltag. Som for eksempel Kunsthal Charlottenborgs cykelrute eller deres Do it (Home), hvor man kunne lave sin egen kunst derhjemme efter instruktion af store kunstnernavne. Det var et koncept af stjernekuratoren Hans Ulrich Obrist, der passede perfekt til en coronatid.

På Gl. Holtegaard, Møstings Hus og akademiets udstillingssted, Q, blev det arrangeret, at publikum kunne komme forbi og kigge på kunsten ind ad vinduerne – fra gadeplan, stiger eller bunker af paller. Tove Storchs udstilling Øjnene i Politikens Forhal dette forår var lavet, så man kunne se udstillingen direkte fra gadeplan, hvor et par store gule øjne kiggede ud mod Rådhuspladsen inde fra den fjerde statsmagts forhal.

Udendørs udstillinger

I begge situationer, den digitale og vinduesløsningen, er man på afstand, distanceret fra kunstens sanselighed, men det var trods alt bedre end hermetisk lukkede bygninger, hvor kunsten pludselig var uden for rækkevidde. I Storchs blev distancen til øjnene, der gloede – store, gule og runde – ud på verden inde bag ved ruderne, vendt til en kunstnerisk effekt, en mulighed.

Én af årets mest vedkommende udstillinger, der lige nåede at kunne opleves på Copenhagen Contemporary inden vinterens nedlukning, var udstillingen IN FOCUS: Statements. Den åbnede i sommeren 2020 og formåede at afspejle nogle helt aktuelle debatter og kriser, som foregik simultant med udstillingen.

Som for eksempel indiske Shilpa Guptas sæbebarer, der stod opstillede uden for kunsthallen og duftede stærkt. De havde indgraveret ordet THREAT, og selv om værket var fra 2008, kunne det ikke være mere aktuelt. Midt i pandemien var berøring af hænder det mest forbudte. Værket handlede dog oprindeligt om racisme. Sæbens farve var skabt i samme tone som kunstnerens hudfarve. Man kan ikke vaske sig til mere hvidhed, men symbolikken var til at forstå og et vedkommende værk midt i en sommer, hvor Black Lives Matter-demonstrationer verden over havde taget fart efter drabet på George Floyd.

Udstillingen imødekom coronakrav ved at være udendørs, men værkerne handlede også på en intelligent måde om pandemien. Eksempelvis havde David Shrigley lavet krydser rundt i udstillingen, der markerede den korrekte coronaafstand. Det var imponerende, at så stor en kunsthal, så hurtigt kunne kuratere så præcis en udstilling og med så mange internationale kunstnere. Ingen så jo kunst uden for landets grænser sidste år.

Færre besøgende

De mange forskellige tiltag vidner om, at kunstscenen ikke er en fjern galakse, der kun interesserer sig for sig selv. Kunsten fungerer tværtimod som et spejl, hvor vi kan aflæse samfundets skyggesider, møde os selv eller opleve nye perspektiver på de aktuelle debatter, vi møder i medierne.

Det rædselsscenarie, at det simpelthen blev forbudt at gå på udstillinger, havde de færreste nok forestillet sig at skulle opleve i denne del af verden. Det har været en øjenåbner at opleve, hvor skrøbelige vi er.

Nu har det i et par måneder været muligt at gå på museum og kunstudstillinger igen. Problemet er bare, at langt færre gør det nu end før pandemien. Det er ærgerligt, for der har sjældent været så mange vidunderlige og vigtige udstillinger på samme tid i næsten hele Danmark – det er, som om  alle institutioner har genåbnet med helt særlige satsninger, selv om det selvfølgelig for manges tilfælde blot er udsatte udstillinger, der har genåbnet samtidig.

Forhåbentligt bliver de forhold og strukturer, som pandemien har tydeliggjort, ikke hurtigt glemt: Det er vigtige erkendelser, som kan styrke kunstscenen på sigt. Særligt hvis vi alle skynder os ud på museerne og kunsthallerne igen.

Serie

Coronas konsekvenser for kulturlivet

Coronapandemien har rystet det danske kulturliv på alle ledder og kanter. Vores fagredaktører gør i denne lederserie status over, hvad nedlukningerne og genåbningerne har betydet for hver enkelt kulturområde

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her