Som bebudet har den nyudnævnte kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen været på en ambitiøs rundrejse gennem landet for at lytte til kirkens og kulturens aktører. Men nu har hun ramt første bump på vejen.
Klædt ud som en spåkone fra nordisk mytologi, en vølve, lod hun sig i lørdags fotografere af Jim Lyngvild til en udstilling på Køge Museum. På fotografiet er hun klædt i en pelslignende frakke og har en gråhåret paryk på. Hendes ansigt er malet med hvide striber, og gennem grå kontaktlinser stirrer hun ind i kameraet, mens hun skærer sig selv i fingeren med et skalpellignende objekt.
Det har affødt kritik fra flere steder.
På Facebook finder både Nikolaj Bøgh, rådmand på Frederiksberg for De Konservative, og Iben Thranholm, tidligere folketingskandidat for Stram Kurs, det besynderligt, at Halsboe-Jørgensen som noget af det første som kirkeminister lader sig fotografere som en okkult karakter.
I Kristeligt Dagblad synes Jørn Henrik Olsen, uddannet teolog, men i dag forfatter og billedkunstner, i øvrigt, »at det er en enormt poppet tilgang til arbejdet som kirkeminister«. Debattør og sognepræst Kristian Ditlev Jensen håber på sin facebookprofil, »at danskerne ved næste valg får en kirkeminister, som er troende. Og en kulturminister, der kan se forskel på kunst og kitsch«.
Den foregående minister på området, Joy Mogensen, blev af andre kirkelige og kulturelle figurer kritiseret for usynlighed. Synlighed bliver vanskeligt at leve op til, når så mange har en holdning til, hvilken slags synlighed der er klædelig. Desuden er det besyndeligt at have en holdning til, hvornår i sit embede ministeren bør besøge hvad.
Ministeren bekendte i øvrigt, dagen inden fotoet blev taget, sin kristne tro i Kristeligt Dagblad. Dog foregik det formentligt i civil påklædning.
Flere af kritikerne synes at glemme, at Ane Halsboe-Jørgensen er lige så meget kulturminister, som hun er kirkeminister. Nordisk mytologi er en del af dansk kulturhistorie, og Køge Museum er – med sin pop og kitsch – en del af det kulturelle udbud. Det er virkelig ikke nemt at være minister, når det at favne bredt skal kritiseres af så snævre idéer om, hvad en kultur- og kirkeminister kan være. Derfor må Ane Halsboe-Jørgensen bare vølve derudad.
Nu er der jo heller ingen
der har sagt, at det skal være nemt.
Ane Halsboe-Jørgensen skal bestemt have en chance. Altså når nu Joy ikke fik den. Så går det vel lige op, og den velnærede og -forsamlede journaliststand kan ånde lettet op i deres lille vagthundehus, mens de gør ad hinanden og alle dem, der befinder sig på den anden side af tremmerne
Det er lidt sådan, det ser ud fra min liggestol, der, indrømmet, ikke har udsigt til hverken Thor, Odin eller Jesus.
Hvis der er mennesker fra den danske folkekirke, der kan have et problem med så uskyldig en maskerade - så skal de måske ikke være med i en rummelig folkekirke, men derimod tilslutte sig og/eller opfinde en en sekt, hvor de kan sidde og være sure. Gerne i tavshed.
Halsboe Jørgensen er vel også minister, for alle de mindre talrigt repræsenterede religioner, såsom asa-troende?
Og ja - kulturhistorie er da vigtig og interessant at få frem i lyset og tale godt om.
Vh
Fedt med en kirkeminister, der vover pelsen.
Og ja, hun er minister for de ase-troende også.
De der reminiscenser af hekseforfølgere og kætterbrændere havner alligevel i Helvede i afdelingen for religionsmisbrugere.
Kan man muligvis benævne kritikken som identitetspolitisk anti-kulturel appropriation?
Det bliver mere og mere snørklet, hvordan man skal gebærde sig for at undgå krænkelser og forargelser fra den ene eller anden fraktion.
Kultur er defineret som den adfærd i en gruppe, en befolkning,, der ikke er genetisk overført, men viderelæres. Ordet stammer fra at man kultiverer jord, ifm. landbrug. Det burde egentlig hedde adfærdstilpasningsminister. Måske var det derfor Pia K var så forhippet på titlen.
Kunst eller kitsch? Der findes ikke nogen klare regler for, hvordan man skiller det ad, ikke engang bare subjektivt, men normalt siger man, at hvis mange kan lide noget så er det populært, som er blevet til "poppet", fordi alle har et behov for at føle sig specielle, unikke og bedre end gennemsnittet. Dey kan kun halvdelen pr. definition være.
- Det kunst jég dyrker, er af en højere kvalitet end jer andre primitive abers. Jeg kan godt nok ikke forklare hvorfor, men lad nu det ligge.
Læser man medier som Information, så har de en (kæmpe) kultursektion. Den handler typisk på Information om nye bøger, som ingen rigtigt gider læse, bla fordi sproget i anmeldelserne måske er lidt for indspist?
Kultur er dog ikke anmeldelser. Det man anmelder kaldes egentlig kulturliv. Det lyder bare finere (bedre) når man siger kultur. Finkulturel eller dannet er godt. Primitiv pop er for de almindelige, altså dem der er mange af.
Så er du almindelig, punk? ;)
G. Gustafsdottir skriver ikke Stella.
Ligegyldigt hvad folkekirke siger og mener, så er hele Norden og Danmark også formet af asatroen, som var der før kristendommen. Noget hænger altid ved, så som julen og et hav af kulturelle erindringer.
Hvis vikingetiden er okkult, hvorfor smider vi ikke Jellingestenene i havet, for at komme af med denne syndige tid, samtidigt bør vi sende Solvognen til skrot og omsmeltning og alle de islandske sagaer bør vel også brændes, hvis det stod til disse "jesufolk", som min mor kalder højhellige kristne. Hun er historiker med speciale i vikingetiden, vikingernes privatliv og beklædning og i hvordan uld og hør blev vævet til beklædning. Mens jeg husker det, bør vi vel også brænde vikingeskibene og tømme alle museer for alt der fandtes før år 0.
Eller er miseren forbundet med, at Jim Lyngvild er homoseksuel og en del af den danske asatro- bevægelse.
Disse hellige kristne lyder som de Talibaner, der sprængte de udhuggede buddhastatuer i Bamiyan i Afghanistan i luften, eller ISIS som sprængte romerske ruiner i Palmyra i luften, fordi de var bygget langt før Muhammed blev født.
Lad dog den stakkels minister lige sætte sig i stolen inden jammerdukkerne kommer i gang.
Kristendommen blev ikke accepteret i Island før man blev enig om, hvordan man optog denne nye skik. Her fik en klog man i en fortælling den rolle at finde ud af, om Island skulle være et kristent land. Þorgeir Ljósvetningagoði lagde sig under et skin og tænkte en drøj tid og efterfølgende anbefalede han kristendommen. Her smed han guderne af træ i Goðafoss, (gudernes vandfald) som ligger i Nordisland. MMen,med fulgte rådet, at man måtte blote (tilbede de gamle guder) på løn.
"På Facebook finder både Nikolaj Bøgh, rådmand på Frederiksberg for De Konservative, og Iben Thranholm, tidligere folketingskandidat for Stram Kurs, det besynderligt, at Halsboe-Jørgensen som noget af det første som kirkeminister lader sig fotografere som en okkult karakter. "
G. Gustafsdottir skriver ikke Stella.
Rettelse Folkekirken
Dén danske kulturhistorie, der kan tjenes flest penge på, er det stykke danske kulturhistorie der er mest populært blandt "de lande vi (helst) sammenligner os med". Andre europæere, amerikanere, japanere, de kender alle til vikinger. Knap så meget til Kalmarunionen... Hvis dem man ser op til, kun interesserer sig for én ting ved din kultur historisk set, så er det forståeligt at man også selv enten begynder at tro på at det er det interessante... eller blot, som man kulturhistorisk set ser sig nødsat til, simpelthen indordner sig efter "efterspørgslen".
Dette "stunt" viser jo blot at den nye kulturminister forstår hvad der allerede sælger, og giver måske et indirekte hint til landets mange vikingemuseer, eller museer med vikingeudstillinger, at hvis de vil se flere støttekroner, så vil det være bedst med nogle vikingetemaer. Så længe Lyngvilds vikingefascination fører til samarbejder med museer som giver flere (især nye) gæster, end at de fører til at dem der går eller kunne finde på at gå på et vikingemuseum/udstilling i stigende grad falder fra, er der tale om vellykket historieformidling. Af vikingehistorie i al fald.
G. Gustafsdottir skriver og ikke Stella.
Bjørn Pedersen
"Knap så meget til Kalmarunionen."
Det var også en spændende tid. Jeg har ikke læst nok om denne tidsperiode. Teksten er Danmarkshistorien.dk
"Kalmarunionens vigtigste indhold var et kongefællesskab (personalunion) mellem de tre kongeriger Danmark, Norge og Sverige. Til Sverige hørte også Finland (til 1809) og til Norge hørte Island, Grønland, Færøerne, Orkneyøerne og Shetlandsøerne, så unionen omfattede hele Norden. Den formelle markering af samlingen skete, da Erik af Pommern blev kronet til konge over alle tre riger i den svenske by Kalmar i 1397.
Kalmarunionen havde sit magtcentrum i Danmark, men alle rigerne blev i hovedsagen regeret efter deres egne gamle love og traditioner. Det lykkedes stort set at opretholde unionen fra 1397 til 1448. Herefter var det - med få korte afbrydelser - kun kongefællesskabet med Norge, der var effektivt (til 1814), mens det kun lykkedes de danske konger at herske i Sverige i kortere perioder, indtil Sverige endegyldigt løsrev sig med proklamationen af Gustav Vasa som svensk konge i 1523.
Kalmarunionens oprettelse
Forud for oprettelsen af Kalmarunionen, samt kroningen af Erik af Pommern som konge over Danmark, Norge og Sverige i 1397, havde Margrete 1. siden 1375 kæmpet for at erhverve sig magten først i Danmark og siden i de to andre riger. Det lykkedes hende i skarp konkurrence at vinde kronen i Danmark og siden den reelle magt i hele landet for sin søn, Oluf, i perioden 1375-85. I 1380 døde hendes mand, kong Håkon 6. af Norge, hvorefter sønnen arvede kongeværdigheden her. Efter sønnens død i 1387 lykkedes det Margrete at blive rigsstyrer i både Danmark og Norge, og snart allierede hun sig med væsentlige dele af det svenske aristokrati mod den tyske konge af Sverige, Albrecht af Mecklenburg. Det afgørende slag om magten i Sverige stod i 1389, hvor kong Albrecht og hans søn blev taget til fange. Herefter kan man sige, at Kalmarunionen reelt var etableret, selvom Margrete da endnu manglede at få herredømmet over Stockholm og enkelte andre svenske områder.
Margrete beholdt også efter 1397 den reelle magt til sin død i 1412. I forbindelse med kroningen af Erik af Pommern i 1397 blev der udstedt to dokumenter, henholdsvis kroningsbrevet og unionsbrevet, der i eftertiden har ført til mange diskussioner blandt historikere om Kalmarunionens politiske indretning og forfatningsgrundlag.' der er mere."
Lyngilds vikingekitsch eller Absolut Music 2?
Der er vist en rød tråd i den danske - øhmm - Socialdemokratiske kulturpolitik.
G. Gustafsdottir skriver og ikke Stella.
Rettelse. Der skulle stå skind.
Ja hvad er kultur? Det er vel alt det der foregår, både Absolut musik 2 og Pernille Vermunds selviscenesættelse på en tømmerflåde og Inger Støjberg, som sælger adgang til sin Rigsretssag
med abonnement. En måned for 25 kr.
Er det kultur, når en af vores politikere på højrefløjen lader sig afbilde liggende, som en våd drøm i en rød kjole på forsiden af Berlingske.
Som vælger kan man komme i tvivl om, om forsiden i Berlingske er en reklame for plastikkirurgi eller, om det er en fremtidsvision for livet i Nye Borgerliges nyfeudale tusindårsrige.
Jeg kan ikke rigtig få øje på nogen dansk politiker der lider for kulturen. Rasmus Knus, nævn én. Der er ikke én dansk politiker, der ser ud til at interessere sig for kultur i en kulturel forstand. Ligegyldig hvilken farve.
Men giv ministeren nu en chance. En ting kan man sige om kulturministeren og det er, at hun er velklædt og smagfuld. Det er dog en start.
Det kan man ikke sige om kvinderne i Nye Borgerlige, Konservative eller Venstre. Ikke en af disse kvinder bærer smykker af danske designere.
At en minister lader sig fuldt påklædt udstille som en skoldmø er vel ikke værre end førnævnt.
Undskyld mig, G. Gustafsdottir, men kunne vi ikke blive enige om et par faktuelle sager?
Du skriver, at vi burde smide Jellingestenene i havet, hvis vi altså vil af med denne syndige tid – hvor vi ikke endnu var kristne: kan vi ikke blive enige om, at der er én Jellingsten – den som faktisk netop proklamerer Danmark som et kristent land? Men måske tænker du på så mange andre runestene? Det kunne se sådan ud, når du smider Solvognen med ud i havet – også selvom den tilhører bronzetiden, og derfor kun har fortid til fælles med vikingetiden. Afstanden mellem de to perioder er som bekendt større end fra vikingetid op til vores tid, og kun meget lidt tyder på nogen form for kontinuerlig religiøsitet. Naturligvis. Men endnu større undren bibringer du – som vist har en islandsk baggrund, og tillige en mor, som har forsket i materien – ved at smide de islandske sagaer ind i samme ligning. De islandske sagaer er jo dog skrevet af kristne i en kristen tid, ikke sandt? Hvilket jo kun gør asatroen så meget mere, skal vi sige: ”besynderlig”, som den i alt væsentligt baserer sig på disse overleveringer, formidlet af: kristne (med veneration for deres forfædre). Men så igen: hvad har moderne asatro egentlig med datidens tankegang at gøre? Det går min egen undren på, da det er mig en smule svært at øjne forbindelsen mellem vikingetidens samfund og menneskesyn og så denne moderne dyrkelse af jegets selvudfoldelse og en romantisk naturdyrkelse, som givetvis næppe har meget med datidens noget mere nøgterne overlevelsesbaserede tilgang til livet og verden at gøre. I den ligning bør vi heller ikke glemme datidens ekstremt voldelige måde at leve på – som i rigt mål dokumenteret af såvel sagaerne som arkæologiske fund. Jeg tror ikke, at der findes en eneste asatroende i dag, som ville have overleveret 5 minutter i datidens verden (og det handler ikke blot om vold, men om alle livets forhold).
Hvis jeg må kommentere lidt videre på dit skriv, så hjælper det ikke meget, at du kaster dig over spekulationer om de kristne i dag. Jovist kan du finde kristne, sågar også en håndfuld præster, som tager afstand fra homoseksuelle, men de er få i vort land – og betyder meget lidt. Faktisk vil jeg ud fra mit eget kendskab til sagerne frimodigt påstå, at der er procentuelt flere homoseksuelle i præstestanden end i den øvrige befolkning. Uden at det på nogen måde afføder nævneværdige problemer (heller med de, der er imod). Så måske aner du, hvor jeg vil hen: asatro er overhovedet ikke et problem for folkekirken – den er sådan set blot en kuriøsitet til almindelig undren, selvom jeg ikke skal afvise, at mange fniser. Jovist er det lykkedes journalisterne at finde nogle at stille spørgsmål om den aktuelle sag – og the usual suspects har da tilsyneladende faldet i gryden (de kan lide det). Men hvad går deres kritik på? Ikke at en kulturminister optræder på Jim Lyngvilds slappe line (en smagssag), men konen er faktisk også kirkeminister, og selvom det intet har at betyde for de fleste af Informations læsere, så betyder det faktisk noget for mennesker, som ja: det betyder noget (afgørende) for. Personligt overlever jeg snildt, at hun optræder som vølve (da det jo heller ikke en snus har med de faktiske vølver at gøre, men efter min mening mere er en form for egnsteater eller rollespil). Det uheldige er signalforvirringen for den netop tiltrådte minister. Det tyder jo hverken på nogen særligt dybde, indsigt eller situationsfornemmelse. Og det er dog alligevel uheldigt indenfor ethvert område.
Kære G., blot opklarende: jeg svarede på dit tidligere skriv (taliban). Men hvad du skriver her til Rasmus, er en smule opklarende. Du efterlyser en kulturminister, der interesserer sig for, ja ligefrem lider for kulturen. Én som det virkelig betyder noget for, tolker jeg til. Det er det selvsamme, mange af os i folkekirken sukker efter, når det kommer til den anden halvdel af den aktuelle stillingsbetegnelse. Vi er i årtier blevet spist af med politikere, som først skal hen at slå op for finde ud af, hvad kirken er. Og siden det længe før vores tid blev besluttet, at folketinget er folkekirkens øverste myndighed, og kirkeministeren derfor - hvis vedkommende ønsker det - har meget at skulle have sagt, er det da ærgerligt, at tonedøvhed synes at være diskvalificerende. Lad os nu bare se, hvad hun er gjort af - måske bliver det godt. starten var ikke for heldig, men håbet består. Og kirken er som bekendt sprængfuld af håbefulde mennesker. God vind.
Kenneth Jacobsen, kirkeministeren er minister for alle anerkendte trossamfund i Danmark, ikke kun for medlemmer af Folkekirken :
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1533
Det har du naturligvis ret i, Eva - I know. Men det er næppe tilfældigt, at det hedder kirkeminister, og hverken feks asaminister eller islamminister eller religionsminister. Altså - som du ved - ministeren er kirkeminister, sitter i kirkeministeriet - som så også administrerer etc forholdene for diverse anerkendte trossamfund. Det bunder vel i de faktiske forhold i jernindustrien: folkekirken og grundloven + de numeriske forhold ml trossamfundene. Jeg kan naturligvis tage fejl, men det er vist ikke ret mange besøg, de øvrige trossamfund får. Og jeg tror nu heller ikke, at disse samfund forventer sig meget andet end ordentlige forhold af den siddende minister. Hvad man så end mener om det. Under alle omstændigheder illustreres det reele forhold vel glimrende af den aktuelle debat, skulle jeg mene.
Den dansk folkekirke har i mange år kaldt alt andet end egen tro for sekter.... mon ikke Asetroen ryger i samme boldgade.
Alt imens vil den samme kirke ikke anderkende kvindelige præster og dyrker ofte djævleuddrivelse og husrensninger for spøgelser.
At kirken har utroligt ondt i måstøjet pga nogle iøvrigt ret spændende billeder... er formentlig kun fordi de er bange for at miste markedsandele. I forvejen har de jo eneret til at gå på hugst i de danske folkeskoler og mentalvoldtage børn ned i 3 klasse med deres religion.. og det i ordinære skoletimer.
Jim-Martin Alexandar Konstantin Falke-Skjold Wegener Lyngvild,, hvor overlæsset kan det blive.
Eric, at være en sekt er et definitionsspørgsmål. Ordet kan slås op i en ordbog - og er sådan set ikke feks et skældsord, men et begreb der dækker over noget faktuelt. Kristendommen begyndte således som en jødisk sekt - en faktuel observation som er fuldstændig ukontroversiel. Mig bekendt er der ingen, der kalder asatrossamfundet for en sekt. At folkekirken kalder alle andre for sekter, er faktuelt forkert - hvad henviser du monstro til?
De første kvindelige præster i folkekirken kom i 1948. Det er 3 generationer siden. Og nu er de i flertal...
Djævleuddrivelser og husrensninger?
Hvor? Hvornår? Hvem? Fortæl, fortæl...
Lad os nøjes med det, da det sidste blot synes at være mangel på mådehold og forholden sig til virkeligheden. Vi er jo trods alt ikke på Facebook.
Grundlovens § 66: "Folkekirkens forfatning ordnes ved lov", men det er ikke sket endnu selv om der er hengået 172 siden den første Grundlov i 1849.
Lad os få et "Religionsministerium", hvis staten absolut skal mene, støtte eller regulere befolkningens okkulte tilbøjeligheder.
Ole, du har ret i, at folkekirken stadig ikke har en forfatning som sådan. Men det betyder ikke, at folkekirkens forhold ikke ordnes efter lov - det er just den nuværende situation mht Folketinget og Kirkeministeriet. At folkekirken aldrig har fået sin egen forfatning eller lovgivende forsamling (synode) er ikke et spørgsmål om dovenskab, men et ønske, et kompromis mellem folkekirkens mange parter internt - og det politiske Danmark: hellere folkekirkens velordnede anarki end et ekstra "folketing" med majoritetsvælde og en fælles politisk stemme. Man kan muligvis efter temperament savne den slags til tider, men på den anden side er demokratiet flyttet helt ud i sognene. Og mindretal har plads til at være til. I princippet er folkekirken vel noget af det mest græsrodsdemokratiske, vi har i dette land. Det kræver blot at folk gider deltage.
Mht religionsministerium henviser jeg til mit svar til Eva ovenfor: det har vi de facto. Se iøvrigt de andre paragraffer i Grundloven folkekirken angående.
Uanset hvordan man vender sig, er r**en bag. Hun har jo ikke stillet op og bekendt sig til asa-troen. I øvrigt synes jeg, at det er et godt billede.
Jamen dog, hvor et billede af en påklædning af en politiker, som ikke helt tilfældigt er udpeget til kirke- og kulturminister kan bringe sindene i kog.
P1 -kulturprogrammet havde også en omtale af fænomenet for en halv time siden.
Hvorfor dog?
Det er ikke særligt smart at udstille sig som en hedning når man er minister for kirken.
Hvad er årsagen til at hun lader sig udstille på denne måde?
Er det bare for at vise sit ansigt?
Er der noget politisk i det?
Var det bare en happening fra hendes side?
Hun må da have en eller anden grund til at lader sig udstille på denne måde og den kunne være "sjov" at vide :-)
G. Gustafsdottir skriver ikke Stella.
Kenneth Jacobsen har du været i Jellinge?
For år tilbage udskrev man en arkitektkonkurrence om overdækningen af de to sten i Jellinge. Vinderen var Erik Nobel.
Jeg synes hverken Jelligestenene, Solvognen, vikingeskibene, eller andet lavet de islandske Sagaer eller andet skal ødelægges.
Men jeg synes ortodoks tro kan skyldes for meget ondt.
Mvh
G. Gustafsdottir skriver ikke Stella.
På Jellingstenen står skrevet, at Harald Blåtand gjorde danerne kristne. Hverken Gorm eller Tyra var kristne.
Mange af de islandske sagaer er genfortalt af kristne munke.
Vi kan sagtens diskutere, men ved du hvad, jeg har som barn været en del af en kristen ungdomsforeing og aldrig har jeg mødt mindre humane mennesker end der. Min far var snedker med eget firma. De værste til at betale for arbejde var præster og biskopper.
G.Gustafsdottir skriver og ikke Stella.
"Jellingstenene er en samlet betegnelse for to runesten i Jelling. Runestenene udgør sammen med Jelling Kirke og de to kæmpegravhøje Jellingmonumenterne, som er optaget på UNESCO's Verdensarvliste. De to runesten afspejler overgangen fra den hedenske vikingetid til den kristne middelalder. Wikipedia"
Rettelse.
Jeg synes hverken Jelligestenene, Solvognen, vikingeskibene, de islandske Sagaer eller andet skal ødelægges.
Rene Madsen:
"Det er ikke særligt smart at udstille sig som en hedning når man er minister for kirken."
Betegnelsen "hedning" er gået heden for længst. I dag er ase-troen anerkendt i Danmark på lige fod med andre religioner.
Minister betyder 'tjener'.
Så måske er ministeren faktisk kirketjener..?
Spøg til side.
Kirkeministeren burde egentlig hedde Trosminister.
For vedkommende skal repræsentere alle de forskellige trosretninger i DK.
Tak for rettelsen, G. - jeg blev klar over min tanketorsk engang i nat, da jeg ihukom besøg i Jelling (hvor jeg har været flere gange), men min fejl var så tilpas dum, at jeg foretrak, at du fik chancen for at gokke mig i nødden. Gok modtaget!
Jeg er ked af at høre, at du har haft så dårlige oplevelser med kristne. Spørgsmålet er vel så, om deres dårligdomme skyldtes deres tro? Eller at de på godt og ondt bare var de mennesker, de var? Trods deres tro, altså. Endvidere kan man spørge sig selv, om det vitterlig er sådan, at dine barndomsminder kvalificerer til at dømme en hel religion? Ovenikøbet den største i verden. Milliarder af mennesker. Selv kender jeg mange tåber og hængerøve, som smykker sig med kristennavnet - eller strider med deres indre dæmoner ( hvis du forstår). Det får mig nu overhovedet ikke til at hoppe fra min tro eller fra kirken. Sådan set ville det forekomme mig at være stik imod kirkens budskab. Iøvrigt er jeg temmelig sikker på, at du let vil kunne finde kristne mennesker, som er gode og ordentlige mennesker. Og ikketroende, som er helt af helvedes til.
PS jeg er med på, at du ikke har advokeret for at destruere de nævnte fortidsminder.
Eva, titlen har rod i vores historie, både før og efter Grundloven, og desuden i det forhold, at en overvældende majoritet af landets befolkning er medlemmer. Hvor mange asatroende har vi? Vil dette trossamfund bestå om feks 50 år?
Personligt ville jeg absolut ikke bryde mig om en "trosminister" - det lyder som 1984 om igen. Sagen er jo den, at ingen politiker kan bestemme over folks tro. Ligesom ingen præst kan (eller bør). Den slags er overgreb, og tak til Grundloven for at befordre religionsfriheden. Hvorfor osse fortsætte Enevælden på det punkt? Vores valgte politikere, herunder kirkeministeren, arbejder med rammerne, ikke troens indhold. Omend vor tids historieløse typer oftere og oftere har svært ved at overholde den delikate balance i deres iver efter at tackle muslimsk ekstremisme (og fremme egne kæpheste).
Æv bæv-jeg er buddhist og vil også ha en minister til at besøge min sangha.
Helt æriligt: Er der virkelig nogen som går i så små sko at man kan hidse sig op over vores nye ministers deltagelse her?
Tro er tro og ingen ved endnu hvem af os der er mest rigtig, for når vi ikke er her mere, ved vi kun vi går i opløsning, men det ego/sind/ sjæl psyke vi dyrker i dette liv forsvinder sandsynligvis også fra den bevidsthed vi har her. Jeg ved det ikke og det tror jeg heller ikke i andre gør, Lad bare troen være fri så længe den ikke bruges til at skade medmennesker uanset om de er asatroende. muslimer eller indre mission!
En sådan historie, eller rettere artiklens vinkling på denne historie, er næsten et så stykke glimrende orkestreret politisk teater, at jeg får mistanke om forfatterens neutralitet og tilhørsforhold. Der er simpelthen ikke nok "konservative/ortodokse/indremissionske" kristne i Danmark, der har ondt i røven over at ministeren stiller op til "hedenskab", til at det burde kunne udgøre en "historie" i Information.
Det lugter af, at man journalistisk har stillet et simpelt "du er for eller imod" forhold op, hvor de gode er makrelmadspisere-der-bestemt ikke er smagsdommere-socialdemokrater og de slemme er køllessvingende kristne der gemmer sig under broer og som danske talebanere går på jagt efter homoseksuelle og hedninge. En let og simpel "konflikt", hvori ministeren kan fremstilles i det "moderne" lys, og anden kritik vha. den logiske fejlslutning "guilt by association" (til mørke, tilbagestående præster) let kan affejes og delegitimeres. Om det er spindoktorerne der har gjort en historie, der bedst kan beskrives som "et par tosser ingen nogensinde lyttede til før siger dumme ting på sociale medier", til "samfundssnyt", eller om det er journalisten der har ladet sig... overtale til at bære regeringens vand for dem... ligegyldigt. For det er jo ikke noget, man har set mange, mange gange før. Og så ER den ligegyldige ultra-minoritet jo også åndssvag at høre på. Som så mange andre minoriteter, majoriteter, normaliteter og lige-tilpas-så-mange-de-bør-være-iteter kan være.
Det er jo kun et facebook-stunt.
Dermed i lige uoriginal linje med resten af de folkevalgte facebook-politikere, der er dybt afhængige af folkets "likes".
I øvrigt er det en nedgradering af den mytologiske vølve når kendte kvinder lader sig portrættere som vølver.
INGEN af de af J.L. portrætterede besidder på nogen måde vølves egenskaber.
Og faktisk forstår jeg ikke, hvorfor de Asa troende- og dermed vidende,- overhovedet tolererer at en pap-minister klæder sig ud som "deres" .
Halooooooo.....? Hvor er I?
@Eva Kjeldsen
Der er ingen reel forbindelse mellem de fortidige "ægte" vølver og moderne asetro. Den nordiske mytologi er uddød for længst, og der er ingen kontinuitet mellem dengang og den rekonstruerede form der findes i dag. Moderne asatroende eller forn sidr kan med andre ord ikke gøre krav på tusindårigt døde vølver, og det tror jeg da også de fleste (forn sidr, i hvert fald) godt ved.
Derudover, jamen så er de forn sidr jeg er stødt på, generelt meget afslappede omkring populærkulturelle afbildninger af nordisk mytologi. Vikinger og nordisk mytologi, har jo været populært, ligefrem poppet, meget længe, så hvis asetroende og forn sidr skulle blive vrede hver gang film, tv-serier, tegneserier, eller computerspil miskarakteriserer nordisk mytologi, så kunne de jo ikke lave andet.