Leder

Vil du provokere i Polen, Uwe Max Jensen? Så kys Hornsleth i landets LGBTQ-frie zoner

Kristian von Hornsleth og Uwe Max Jensen leger med racistiske virkemidler på provoudstilling i Polen for tiden. Men hvis de to kunstnere gerne vil slå et slag for kunstnerisk frihed, hjælper det ikke at råbe ’nigger’ til gavn for staten
Arkivfoto. Uwe Max Jensen maler sig sort i ansigtet under en performance i Viborg i 2014.

Arkivfoto. Uwe Max Jensen maler sig sort i ansigtet under en performance i Viborg i 2014.

Claus Bonnerup

Kultur
21. september 2021

To af Danmarks kendte ’provokunstnere’ Kristian von Hornsleth og Uwe Max Jensen er aktuelle på en omfattende udstilling med international kunst, Political Art, på Ujazdowski Castle – et stort museum for samtidskunst i Polens hovedstad, Warszawa.

Politiken beskrev mandag, hvordan man blandt andet har kunnet se Uwe Max Jensen råbe »Nigger, nigger, nigger, nigger« og vifte med et sydstatsflag, hvorefter han blev malet sort af Kristian von Hornsleth og genopførte George Floyds pinefulde død på jorden med sit, »I can’t breathe!«

Udstillingen, der er skabt i samarbejde med Læsø Kunsthal som et modsvar til blandt andet ’cancel culture’, tæller også værker af den hadkriminalitetsdømte svenske kunstner Dan Park og Hornsleths gamle værk med ugandere, der blev betalt for at tage hans efternavn.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Erling Engelhardt

Sådan, godt talt Katrine.

Per Klüver, Mads Greve Haaning, Mogens Holme, Hanne Ribens, Steffen Gliese, Carsten Wienholtz, Dennis Jørgensen, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Franz Nitschke, Anders Olesen, Nike Forsander Lorentsen, Katrine Damm, Irene Clausens, Allan Nørgaard Andersen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar

I denne måned, hvor Information prøver at holde sig fra at propagandere for amerikansk kultur og imperialistisk verdensforståelse, ville det være befriende, hvis redaktion også lagde en smule distance til tendensen til at give begivenheder, steder og institutioner angelsaksiske navne i stedet for at bruge deres ”rigtige” navne. I Polen taler de ikke om "Ujazdowski Castle", men derimod om "Zamek Ujazdowski". Hvis redaktionen ikke mener, man kan byde læserne det officielle polske navn, kunne man i det mindste oversætte navnet til dansk - fx Ujazdowski slot - i stedet for til amerikansk.

Uffe Palludan, Steffen Gliese, Finn Bendixen, Herdis Weins, Rolf Andersen, Jesper Andersson og Jan Damskier anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.

Glimrende ide.

"Hvis Hornsleth & Jensens øvre og eneste kriterie for kunst er udekorativ provokation for provokationens skyld, skulle de hellere kysse eller knalde hinanden i en tønde maling på torvet i alle byer i de polske regioner, der lige nu af regeringen er blevet gjort til LGBTQ-fri zoner. Det ville måske heller ikke være stor kunst. Men om ikke andet ville de her faktisk sætte sig selv på spil i den kunstneriske friheds navn".

Kristian von Hornsleth er ikke kunstner. Han er en falleret arkitekt. Det sjover ved Hornsleth er, at han laver "dekorationslort" som han tilsyneladende kalder sin egen kunstform. Hans malerier er oftest bare hans eget navn malet med glade farver gentaget 1000-10.000 gange på store lærreder.

Jeg husker hans udstilling af hjemløse bag glasruder i Hellerup. Dem havde han importeret fra England, så vidt jeg husker.

Fup og fidus. En mand, der i den grad ser ned på fattige i alle farver. Alt det han laver emmer af foragt for fattigdom og foragt for al menneskelighed og siger alt om Kristian Hornsleth.

Han burde blive i Polen, sammen med sin kammerat Uwe Max. Her passer de godt ind. De kunne evt. tage formanden for Nye Borgerlige med. I virkeligheden kunne partiets budskab glide ned som fed flæsk i Polen. I Polen kunne Nye Borgerlige blive meget større end i Danmark. De må selvfølgelig ikke blive større end PIS. Formanden er godt nok ikke racist, selv om hun kalder udlændinge "ukrudt", "ugræs", "perkere" og "negre", det er noget helt andet. Det er ikke spor racistisk. Det er bare at kalde tingene deres rigtige navn. Ikke?

Et forslag til næste udstilling kunne være at samle alle Nye Borgerliges medlemmer med body-painting og i bikini på et torv i Polen, for at blive ved i samme terminologi. Her kunne de så smide os indvandrere ud af et eller andet, som symbol på deres politik, eller som var det gammeldags dværgkast. Det kunne blive den reneste "politiske kunst".

Et af deres folketingsmedlemmer kunne akkompagnere med taler, som han tidligere har holdt for Pegidabevægelsen i Malmø. Det kunne blive en kæmpesucess. PIS partiet ville blive ellevilde. Jeg kender en polak, som kunne oversætte talerne til polsk.

Dette er bare et forslag til en ny happening.

Per Klüver, Hans Larsen, Rune Rasmussen, Asiya Andersen, Steffen Gliese, Carsten Wienholtz, Dennis Jørgensen, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver, ikke Stella.
Rettelse

Det sjove ved Hornsleth....

Michael Slotsted

Det er altid sjovt, når man laver racistiske happenings under dække af at være kunstner. Der er et stort frirum for kunstnere.

Er det ynkeligt, at man som Uwe Max udnytter dette rum, og tager kunsten som gidsel og bruger den som frirum for at være racist?

Bestemt.

Per Klüver, Hans Larsen, Rune Rasmussen, Hanne Ribens, Steffen Gliese, Carsten Munk, Dennis Jørgensen, Herdis Weins og Niels G Madsen anbefalede denne kommentar
Kristian Hornsleth

Kære kommentatorer

Forstår godt I undrer jer.

Jeg vil gerne forsøge at forklare mit syn på denne komplicerede sag.

Fordi kunst er kompliceret og skal være kompliceret, fordi livet er kompliceret.

Kunstnere må ofte leve med den måde deres værker bliver opfattet af publikum, selvom kunstnerne måske har tænkt noget andet.

Hvem ville afkræve en forklaring af Asger Jorn? Man kan ikke forklare alt. That’s life!

Men hermed forsøger jeg alligevel i denne lange smøre, da det er vigtigt for mine fans, ikke går med en forkert opfattelse af deres gamle ven Hornsleth.

Først og fremmest så, kender I mig gennem mange år, og håber jeg I er 100 % klar over, at jeg aldrig har været og aldrig bliver racist. Intet er mig mere ubegavet og fjerntliggende.

Hvis jeg er noget, så er jeg anarkist.

Det er vigtigt i denne sammenhæng at forstå, at der kan være stor forskel på ens personlige smag og hvad ytringsfrihed i et frit samfund kan kræve af os alle.

For at bevare et ægte frit samfund, er vi bedst tjent med at lade alle ubehagelige synspunkter komme til orde, og ikke lade de såkaldte ‘rigtige’ udelukke de ‘forkerte’.

Se på Sverige, hvor galt det er gået. I Danmark går det trods alt en smule bedre. Her debatterer og skændes vi åbent i parlamentet så alle ved, hvor alle står, uanset hvor ekstremt det måtte være.

Det giver en smule mere luft og demokratisk overblik, end man ser det i de fleste andre lande.

Når en forfatter skriver om en modbydelig pædofil morder, gør det vel ikke forfatteren til kriminel?

Når en teater- eller en filminstruktør laver et værk om nazisme gør det ham vel heller ikke til nazist!

Pointen er måske, at malere og performance-kunstnere ofte bliver sat i samme bås som deres værkers emner, fordi værkerne ofte kan ligne politisk aktivisme.

Jeg opfatter temaet i Uwe’s teater-perfomance i Polen, som megawoke, netop fordi den handlede om det faktum, at alle bevægelser er totalitære.

Alle klubber, grupperinger, facebookgrupper, foreninger, partier og lande har totalitære og ekskluderende tendenser.

Og denne udelukkelse af de ‘forkerte’ synspunkter, er gift for et frit samfund.

Og hele fænomenet er stærkt tabuiseret i medierne.

Uwe’s værk viste, at de forskellige karakterer, som han udspiller i løbet af værket, står i skarpe grupperinger og vækker stærke ekskluderende følelser i publikum.

Først er han hvid, så er han sort, så er han aktivist, så er han offer, osv.

Jeg har tydeligvis igen overvurderet mediernes lyst til at se kunstværkets tema, frem for kunstværkets ubehagelig emne.

Ingen af medierne har besøgt denne kæmpe udstilling, som har over 100 værker fra kunstnere fra hele verden, der arbejder i det politiske rum.

Der er f.eks. værker af iranere, der laver værker om overgreb af staten,
israelske soldater-kunstnere, der maler om Vestbreddens sørgelige tilstand.

Der er Islamkristiske værker af kvinder fra Syrien,
polske kunstnere der arbejder med tyske overgreb tilbage fra krigen hvor der stadig ikke er betalt krigsskadeerstatninger.

Der er en kunstner fra Hviderusland, Alev Pushkin, som sidder i spjældet lige nu for at male portrætter af tidligere frihedskæmpere og kunne ikke deltage, og ikke mindst, er der er værker om Putins besættelse af Krim og meget meget mere.

Jeg håber, at I har et lidt mere nuanceret billede af situationen, og ikke mindst er med på at give plads i kunstneriske rum til alle underlige værker, og synspunkter vi ikke altid er de ‘rigtige’ for en selv.

Peace

Kristian von Hornsleth

Jens Lysdal, Gert Friis Christiansen, Jesper Andersson , Asiya Andersen, Morten Pedersen, Jes Balle Hansen og Søren Dahl anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver. Stella skriver ikke.

Kære Kristian von Hornslet

At være kunstner eller arkitekt er en hård tjans. Alle kritiserer os, børnebørnene kan altid male bedre end de fleste kunstnere og deres unge fætter, der er tømrer eller murer kan altid lave bedre huse end hvilken som helst arkitekt også Utzon. Sådan er det. Det må man venner sig til.

Men med al respekt, så har du en hel del op til Asker Jorn og jeg en del op til Utzon. Hvis du holder op med at køre dit naragtige egoflip, så kunne du måske flytte dig fra at lave "dekorationslort" til at lave malerier og måske ligefrem kunst, hvis du tog dig sammen.

Dine happenings dem kan du godt lukke ned for min skyld. Du skal selvfølgelig have noget at leve af. Det skal tandfeen også, derfor er hun i Folketinget. Lønnen og pensionen er langt bedre end at hutle sig frem med kviste og små ombygninger, som folk glemmer at betale for. Har du overvejet at komme i Folketinget? Her kan du lave happenings hver dag. Det er der flere der gør. Det gør tandfeen f.eks.

Mikael Benzon, Herdis Weins, Steffen Gliese og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Stella Lystlund

G. Gustafsdottir skriver og ikke Stella

Rettelse.
vænne sig til hedder det.. Google er så god til at hjælpe

Ja, der er nogen, der aldrig holder op med at kaste med lort i sandkassen.

Det er hverken kompliceret eller kunst, men når man er medlem af Stram Kurs, så har man da i det mindste meldt klart ud, at man er racist. Man dyrker og går ind for racisme, og billedet taler da også sit eget tydelige, voldsomt ubegavede, intetsigende sprog.

Det kan 488 forsøg på at "forklare" ikke ændre på. Jeg undrer mig så indimellem over, hvorfor de folk der larmer mest nærmest per automatik bliver dækket af medierne. Det gamle ordsprog "tomme tønder buldrer mest" rammer helt rent her.

Provokunst er der heller ikke tale om, for det kræver noget begavet. En katalysator til at nogen rent faktisk rykker sig og oplever en reel perspektivforskydning. Et hagekors er derimod bare et hagekors.

Michael Slotsted, Hanne Lise Thomsen, Nike Forsander Lorentsen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar