Siden fotografiets opfindelse har der været utallige eksempler på manipulation både foran kameraet og ikke mindst i efterbearbejdelsen af billeder. Alligevel har vi i de seneste 150 år tænkt og brugt mediet som et slags sandhedsvidne. Den autoritet står nu alvorligt til forhandling.
Og i sidste uge blev fotografiets troværdighed endnu en gang udfordret.
Som beskrevet i fredagens kulturtillæg lod den prisvindende fotograf Jonas Bendiksen sig nemlig frivilligt afsløre i, at hans nyeste fotobog Book of Velves var én stor løgn.
Fotografierne skulle være taget i en by i Nordmakedonien, hvor engelskkyndige nordmakedonere havde siddet og fabrikeret vildledende nyhedshistorier rettet mod den amerikanske offentlighed.
Men i virkeligheden var der slet ikke tale om fotografier, men derimod om computergenererede værker skabt i et 3D-animationsprogram og befolket af avatarer, som Bendiksen selv havde placeret i de virtuelle omgivelser.
Engang forlød det at "et foto kan sige mere end 1000 ord".
Men 1000 ord kan også danne en løgn.