Leder

Det er måske lige netop i en operasal, at vi kan forstå, hvor komplekst aktiv dødshjælp er

Det Kongelige Teater har krævet et ord i en ny opera om aktiv dødshjælp erstattet med ordet ’hjerteblokker’. Det er en klodset måde at håndtere et kontroversielt emne på – og hverken godt for debattens nuancer eller den kunstneriske frihed
Aktiv dødshjælp er uhyre kompliceret, og det er forbilledligt, at Det Kongelige Teater stiller det følelsesmæssige rum, som en operasal er, til rådighed. Billedet er fra operaen Manualen.

Aktiv dødshjælp er uhyre kompliceret, og det er forbilledligt, at Det Kongelige Teater stiller det følelsesmæssige rum, som en operasal er, til rådighed. Billedet er fra operaen Manualen.

Camilla Winther/ Det Kongelige Teater

Kultur
18. maj 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

En uhelbredeligt syg krop, der er i stor smerte, vælger at dø. Sådan kan man sammenfatte handlingen i operaen Manualen, som komponist og librettist Louise Alenius har skrevet til Det Kongelige Teater.

Operaen er inspireret af samtaler med pårørende, hospicepatienter, modstandere af aktiv dødshjælp såvel som den pensionerede og dømte læge Svend Lings, der har udgivet en manual til aktiv dødshjælp.

Manualen har været tre år undervejs og havde premiere søndag den 15. maj – men ikke helt i den form, som kunstneren bag havde tænkt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anders Sørensen

Selvfølgelig er det lige præcis i en operasal, at vi forstår kompleksiteten om aktiv dødshjælp.

Jesus fucking Christ.

Så sidder vi der og fatter, mens de fede madammer og andre elitesangere kommer lige fra sminkerummet og formidler vores følelser på en måde, vi aldrig rigtig forstod, før vi fik dem leveret med vibrato og blævrende hage.

Torben Siersbæk

@Anders Sørensen - 18. maj, 2022 - 17:45.

Din kommentar antyder, at du ikke har været i Operaen forleden, da den havde premiere.

Jeg forestiller mig, at folk, der drister ind at se netop denne forestilling, har de nødvendige ressourcer til at finde ud af, hvad der er ændretet af "censuren".

Min oplevelse var at det ikke var hverken ødelæggende eller meningsforstyrrende at der var rettet (et ord) i librettoen.

Derfor synes jeg også, at Informations leder skyder langt over målet i sin hellige forargelse.
En bemærkning i den anmeldelse, der vel kommer på et tidspunkt, havde nok været det rette sted....