Leder

Når også unge danskere aktivt undgår nyheder, kalder det på selvrefleksion hos medierne

Flere og flere undgår aktivt nyheder – både globalt og herhjemme. Det gælder den yngre såvel som den ældre generation, og det truer ikke bare medierne, men også vores demokrati
Hvis vi gammeldags medier vil undgå, at den næste generation af nyhedsbrugere undgår os, skal vi lade os inspirere af DR Ultra og sørge for også at flytte blikket fra konflikten og det sensationelle mod de områder, hvor det rent faktisk går godt, og der er håb, skriver journalist Tanya Maria Møller Knudsen.

Hvis vi gammeldags medier vil undgå, at den næste generation af nyhedsbrugere undgår os, skal vi lade os inspirere af DR Ultra og sørge for også at flytte blikket fra konflikten og det sensationelle mod de områder, hvor det rent faktisk går godt, og der er håb, skriver journalist Tanya Maria Møller Knudsen.

Christian Lindgren

Kultur
22. juni 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Under coronapandemien voksede danskernes tillid til traditionelle nyhedsmedier, og 58 procent af danskerne har generelt tillid til nyhedsmedierne, viser en ny rapport fra Reuters Institute. Men den viser også, at der er grupper, som aktivt forsøger at undgå nyheder.

De såkaldte ’nyhedsundgåere’, som ifølge Reuters-rapporten er i global vækst, defineres ved et lavt nyhedsforbrug over længere tid – i nogle tilfælde på grund af en modvilje mod nyheder.

For fem år siden var 14 procent af danskerne nyhedsundgåere – i dag er tallet 20 procent.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Tommy Gundestrup Schou

Ved ikke lige hvor meget det truer vores demokrati. Men det truer da helt klart medierne og der er ingen tvivl om, at langt de fleste af dem bør kigge indad og reflektere lidt over, de nyheder der bliver bragt og ikke mindst kvaliteten af samme.

Naja Abelsen, Alan Frederiksen, Ole Olesen, Flemming Jensen, Peter Mikkelsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
David Zennaro

Jeg er også for mange år siden holdt op med at se nyheder, for jeg synes det ligner Billed Bladet som tv, og det gider jeg ikke. Og det rigtig politiske stof skal altid gøres til en konflikt mellem to parter. Som lesbisk aktivist for retten til børn har jeg fx. oplevet at blive sat sammen med en fra foreningen Far. Det var helt ude i hampen, og jeg deltog kun for synliggørelsens skyld. Det virker til, at journalister altid søger konflikten, men politik handler ikke om den slags kamp. Jeg synes heller ikke, at det fokus der er på spin og strategi, er særlig interessant. Jeg mangler en ordentlig gennemgang af konsekvenserne, og ikke de overfladiske personbaserede historier.

Erik Tvedt, Naja Abelsen, Thomas Tanghus, Peter Bryde Poulsen, Alan Frederiksen, Ole Olesen, Eva Schwanenflügel, P.G. Olsen, Inge Lehmann, Martin Rønnow Klarlund, Ebbe Overbye, Ruth Sørensen, Flemming Sørensen, Peter Mikkelsen, Torben Siersbæk, Egon Stich, Steffen Gliese, Carsten Bjerre og Eric Mård anbefalede denne kommentar
Anders Palstrøm

Fin leder. Forholdet mellem det kritiske og det konstruktive er nøglen (såfremt den konstruktive tilgang måtte indebære kritiske elementer, kan forholdet tænkes syntetisk).

Sprogligt: Hvis begrebet skal virke på dansk, bør vi nok anvende "nyhedsundviger" i stedet for "undgåer". Måske det ligefrem kunne rettes i ovenstående artikel online?

Naja Abelsen, Ole Olesen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Så længe det er den lige vej til skandale, at et parti ændrer mening om et spørgsmål - måske endog efter forhandlinger med andre i forbindelse med en aftale - har journalister ikke formået at ramme og verbalisere den konstante udvikling, verden heldigvis gennemgår konstant.

Naja Abelsen, Alan Frederiksen, Ole Olesen, Ruth Sørensen og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

Det er muligt at BT ikke har en fremtid, og eller Ekstrabladet med, hverken på print, eller digitalt.
Men de udgør mindre udgivelser af hvert sit store mediehus, der sikkert snildt overlever, hvis den ene eller den anden udgivelse må nedlægges.

Men Ekstrabladet er digitalt en succes på nettet, og om det er langtidsholdbart får tiden vise.
Ekstrabladet bør gøre som nu BT gør, stop med at udgive på print, og skær den udgift til trykning og distribution bort.

Så har de muligvis en eller anden mulighed for at forsinke, eller helt forhindre deres endelige skæbne bladdøden?

Information derimod burde følge følge BT's eksempel, og gøre som BT!

Drop avisen på print, og gå all inn digitalt for at blive avisen for generation z, og væn dem til at læse rigtige nyheder skrevet af rigtige journalister på en rigtig avis.
Der er potentiale i nye læsere der har 50 år foran sig som medieforbrugere!

Sats på dem!

Det kan godt være at Marketing på Information kan fortælle ledelsen det ene og det andet, om gennemsnitsalderen på avisens kernelæsere og deres medie forbrug.

Men det er blot et øjebliks billede!
Os halvgamle læsere er muligvis dem der skaffer smør på brødet hos Information her og nu.
Men vi er ikke fremtiden for Information, det er generation Z!

Tænk på alle de progressive venstrefløjs unge i storbyerne, der stemmer på Enhedslisten og SF, og der er nok desværre flere i vente af dem fra generation Z, som jeg ser på det.

Men der er et potentiale her for Information, og til en start kunne Information droppe den trykte udgave,.
Bruge besparelsen til at appellere til de trofaste der køber avisen på papir, om at forblive digitalt, og sats 100 % på generation Z og deres lidt ældre myndige søskende.

Gør som nu BT, og måske også snart Ekstrabladet!

Bliver digital efter nytår: B.T. lukker papiravisen
Chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper på B.T. Ifølge avisen selv stopper han øjeblikkeligt.
https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE14176473/bliver-digital-efter-nytaa...

Jeg er ikke en af Informations kernelæsere, nok tværtimod?
Men jeg er som abonnent kommet til at holde af avisen, og i modsætning til BT og Ekstrabladet, der har Danmark som jeg ser det, brug for at Information overlever.

Aviser på print skal dø!
Der kan skæres en kæmpe omkostning væk derved, og vi læsere må og skal vænne os til at læse de gamle aviser, kun digitalt!

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Niels-Simon Larsen

Lad os lige holde os til det, artiklen handler om: Håb, og det at flere og flere ikke kan holde ud at følge med i de mere og mere håbløse tilstande. Hedebølger og udtørrede floder taler deres eget tydelige sprog. Vi har vidst i årevis, at det ville komme, men har fortrængt det med tungetale om innovation. Selvfølgelig hægter man de unge af med den slags. Ethvert barn fornemmer, hvor det bærer hen ad og fyldes med skræk og rædsel. Der er ingen trøst for den slags uden engagement, men klimahysterikere og alarmister er vi i den ældre generation altid blevet kaldt. Har man været fredsaktivist, var det også bare med til at skabe krig, som nu afdøde Uffe Ellemann sagde engang i 80’erne.

Fakta er, at medierne ikke kan komme de unge i møde uden at indrømme, at den er gal og mere end det - der er intet håb. Det er medier og politikere og erhvervs- og embedsfolk, der har brug for håb. Dem der tjener penge på håb. Vi andre kan godt leve uden håb, for vi lever bare. Læg mærke til, hvor meget håbesnak, der er. Hvad er det egentlig, der håbes på? Det er jo bare fortsættelsen af det uretfærdige samfund. Det er sgu da ikke noget med at lave samfundet om, så der bliver lighed for alle, fordeling af goderne og et samfundsliv med mening.

Naja Abelsen, Rasmus Kristiansen, Flemming Berger, ingemaje lange og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

De unge har tilsyneladende den samme foragt for nyheder som min generation har for reklamer - altså den oplyste del af min generation, du ved de af os som kan tænke selv. Det handler jo om at være bevidst om at nogen forsøger at få dig til at tænke på en bestemt måde, i hvert fald når det gælder reklame.

Når det handler om nyheder, er det lidt mere speget, for du kender aldrig helt agendaen og de udvælgelseskriterier der ligger til grund for det du bliver præsenteret for, selv om mange nyheder er fuldstændig lige til - ulykke, så og så mange døde, punktum. Lige så snart vi er ovre i det politiske begynder det at blive kompekst, for nu ikke at sig speget. Men sådan vil det nok altid være.

Noget andet og måske det vigtigste er det her med relevansen. Hvorfor sidder jeg og ser på en reklame for AUDI og ikke DSB, når jeg for det første ikke her råd til en bil og for det andet er bevidst om at CO2 udledning er det sidste kloden har brug for? Bla. derfor ser jeg ikke reklamer. Lidt på samme måde med nyheder. Hvorfor sidder jeg ser på børn der dør af sult eller sygsom i Afrika, når jeg ikke har tænkt mig at gøre noget ved det? Måske har jeg ikke engang mulighed for at gøre noget ved det, selv om jeg ville.

Kort sagt tror jeg det handler om relevans. Hvis reklamerne i mit TV handlede om cykeldele eller guitardele, ville jeg sikkert se reklamer, fordi jeg har en cykel og en guitar. Det samme med nyhederne i fx TV. Hvis de handler om noget der har indflydelse på min hverdag eller mine fremtidsmuligheder, ser jeg dem også. Krigen i Ukraine eller udbygningen af København i Øresund. Men langt de fleste nyheder handler om ting jeg ingen inflydelse har på og som ikke vedkommer mig særlig meget.

Læg mærke til hvor meget TV der blev lavet om corona og hvor mange både ældre og unge der så med, fordi det var vigtige og vedkommende nyheder. Liv og død. Personligt fandt jeg dog hurtigt ud af at zappe væk, fordi jeg blev træt af det og fordi der begyndte at gå show i den. Selv da epidemien var droslet ned til en håndterlig størrelse blev Peter Qvortrup Gisling stadig inviteret i studiet, til at ævle videre. Og så er det vi for alvor falder fra, mig og de unge. Tror jeg nok, man skal passe på med at tale på andres vejne. Men alligevel.

Egentlig tror jeg de unge har det lidt på samme måde som mig. De finder de nyheder de har brug for og skrotter alt det andet og det er måske i virkeligheden meget naturligt, hvis ikke ligefrem sundt. Det kan man i hvert fald håbe på. Ellers er vi jo helt galt afmarcheret.

Rasmus Kristiansen, Naja Abelsen, Lillian Larsen, Svend Jespersen, Alan Frederiksen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Peter Bryde Poulsen

Det er ikke kun de unge,som må opgive nyheds medierne.
Undertegnede på 71 år har længe været dødtræt af,at medierne 1) bevistløst kører på konflikten og sensationen,når stoffet prioriteres.
2) ikke inddrager det positive i stoffet og at de konstant interviewer sig selv,og ikke bruger relevante "eksperter",når de behandler et emne.

Erik Tvedt, Rasmus Kristiansen, Naja Abelsen, Lillian Larsen, Christian Bruun og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar