Leder

Beyoncé skal omfordele på grundig og transparent vis, hvis hun vil være kollektivist

Beyoncé fremstår som en kollektivistisk popstjerne i trit med tiden. Men for at få hæderen som kollektivist og arbejdskritiker må hun gøre mere end at vinke derhenad på symbolsk og uigennemskuelig vis
Beyoncé har på sit seneste album fanget de antikapitalistiske, antiindividualistiske og arbejdskritiske strømninger i tidsånden.

Beyoncé har på sit seneste album fanget de antikapitalistiske, antiindividualistiske og arbejdskritiske strømninger i tidsånden.

Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

Kultur
3. oktober 2022

Det er nemt at blive provokeret, når Beyoncé på sangen »Break My Soul« synger »I just quit my job« og »damn, they work me so damn hard«. Som den stenrige forretningskvinde med en formue på 3,8 milliarder kroner, hun er, kan man diskutere, om hun virkelig kan klage over det senkapitalistiske hamsterhjul.

På sit seneste album, Renaissance, har Beyoncé tydeligvis fanget noget meget specifikt i tidsånden – nemlig de antikapitalistiske, antiindividualistiske og arbejdskritiske strømninger, der florerer disse år.

I kunstverdenen fremmanes kollektivisme som alternativ til udbytning og individualisering i arbejdslivet. Den kollektivistiske tankegangs logiske endepunkt er at producere kunst kooperativt og dele fortjenester ligeligt mellem kollektivets medlemmer; det ideal efterstræber et stigende antal kunstkollektiver i dag ifølge tidsskriftet Peripeti.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her