Leder

Karen Blixen var racist. Og når man læser hende i kanonundervisningen, må man gerne påpege det

Litteraturen og undervisningen i den har et særligt potentiale til at lære elever, at flere perspektiver kan anlægges på samme tekst eller samme person. Det gælder også for Karen Blixens forfatterskab, hvis racisme er til debat igen efter ændringen af en ballet
Fortællingen om Karen Blixen må hverken stivne ved en bandlysning på grund af racisme eller ved en uforbeholden hyldest, der gladeligt ignorerer de mindre flatterende sider.

Fortællingen om Karen Blixen må hverken stivne ved en bandlysning på grund af racisme eller ved en uforbeholden hyldest, der gladeligt ignorerer de mindre flatterende sider.

The Granger Collection/Ritzau Scanpix

Kultur
3. oktober 2022

Det kan virke temmelig ærgerligt, at den ene af de kun to kvinder, der er en del af den obligatoriske litteraturkanon, som alle landets folkeskoleelever skal stifte bekendtskab med, var racist.

Debatten om Blixens holdninger er aktuel igen, efter at koreografen Gregory Dean bag balletten Blixen i nyopsætningen af værket på eget initiativ har ændret i en scene, der tidligere indeholdt en stereotyp fremstilling af kikuyuer, et lokalt folk i Kenya. 

Som litteraturforsker Lasse Horne Kjældgaard sagde til Information den 24. oktober, var Karen Blixen altså racist – men også meget andet. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Marianne Stecher, der har skrevet bogen
"The Creative Dialectic in Karen Blixen's Essays. On Gender, Nazi Germany and Colonial Desire”
om Karen Blixens forfatterskab, er bestemt ikke enig i, at Blixen på nogen måde var racistisk:

"Hvad mener man egentlig med anklagen racist?
Taler vi om racisme eller politisk korrekthed efter nutidens normer?

Kan man komme med en definition på racisme, der gælder hele det 20. århundrede, og som kan benyttes til berigende formål i litteraturforskningen i det hele taget?

Sandelig kan man plukke et par enkelte citater ud af Blixens værker og deraf slutte, at hun var 'racist' efter nutidens målestok.

Men hvordan kommer man så videre med diskussionen? Betyder det så, at hele forfatterskabet er racistisk og skal forkastes?

Hvis det er tilfældet, ville vi miste et hav af verdenslitteraturen, forfatterskaber fra Shakespeare og H.C. Andersen til Joseph Conrad og William Faulkner.

Det, synes jeg, ikke er nogen god løsning,” siger Marianne Stecher, der er professor i nordisk litteratur ved University of Washington i Seattle i USA."

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/2014-09-11/karen-blixen-var-ikk...

Søren Fosberg, Christian Bruun, Herdis Weins, Jes Balle Hansen , Ejvind Larsen og Ingelise Holmelund anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Tidligere har det været almindeligt at inddele menneskeheden i forskellige racer ud fra fysiske kendetegn som hår-, hud- og øjenfarve og kropshøjde.

Siden slutningen af 1900-tallet har der været enighed indenfor den antropologiske forskning om, at der ikke eksisterer distinkte menneskeracer, men at disse snarere er kulturelle opfindelser.

Heller ikke i moderne biologi er der støtte til ideen om særskilte menneskeracer.

Der er snarere tale om gradvise overgange mellem forskellige befolkninger, dvs. det, der betegnes som klinal variation, der kan forklares dels med tilpasning til klimaforhold o.l., dels ved tilfældig sammensætning af genetisk variation ved såkaldt genetisk drift.

Forestillingen om racetilhørsforhold lever dog i en del tilfælde videre i mere hverdagsagtige forestillinger."

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Racisme

erik jensen, Søren Fosberg, Herdis Weins, Ditlev Palm og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Dermed ikke være sagt, at racisme ikke eksisterer i bedste velgående, desværre.

erik jensen, Søren Fosberg, Herdis Weins, Ditlev Palm og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Frank Østergaard

For slet ikke at tale om hendes nydelige beklædning!

Kære Bodil,
Spændende indlæg; Tak.
Som københavnerdreng var jeg på ferie i Løkken. Ved stranden legede jeg med et par lokale drenge. Jeg så en fjæsing og spurgte de to drenge om det var den væmmelige giftige fjæsing. Pas på, sagde de, den er giftig, det er en "Københavner". Tobenede pattedyr, som vist mange firbenede, har et slags instinkt, der deler op i flokke. Det må de godt, bare de kan have gode lege sammen. Det tror jeg Karen Blixen havde men sine Kikuyuer. Og måske er det niveau en 9-årig kikuyuer opnår et "højere niveau" end det ganske mange teknik-, magt-, forbrugs- og rigdoms besatte voksne på jorden har.

Læsning af litteratur - også kanoniseret - handler om at sætte tanker, tolkninger i spil så der opnås indsigt og selvindsigt. Den litteratur, der gør det, er læseværdig og måske især den, der indeholder "forkerte/diskuterbare" aspekter.

Jeg kan godt lide Jesus udsagn i NT : "Kun GUD er god".

I øvrigt har jeg tillid til, at den uddannelse vore humanistiske undervisere får sikrer, at de kan og har mulighed for at perspektivere tekster ud fra nyere både biologisk, historisk og psykologisk videnskab og ud fra en erkendelse af, at "videnskabelige sandheder" også er underlagt forandring. (SIC!!!!)

erik jensen, Søren Fosberg, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

racisme er et elastisk begreb – at beskrive et menneske som det ene eller det andet argumenteret med etnicitet er racistisk – en racistisk beskrivelse – Congo er kontinental lokalgeografi – Kikuyu regional sociokultur - i den negativerede betydning er Karen Blixen selvfølgelig racist og Tintin i Congo forbudt for børn i Sverige – og hva’så – hvis racistisk fortidssamtidslitteraturkunst skal retoucheres ud af historien er det farvel til det meste – i stedet for afstandslægning kan begreberne klares når man har sine violette snabeltyrkersko på

Anne-Marie Esmann

Karen Blixen var helt sikkert racistisk og naturligvis meget andet. Racisme har altid eksisteret som det også sker i dag. Vi skal ikke forbyde litteratur, kunst, billeder og meget andet fordi det er sådan det var og desværre stadig er.

Datiden eventyrerer eks. Mark Opolo, m.fl. var også meget fordomsfulde. De var grundlæggere af nutidens antropologer. De var også racistiske og meget fordomsfulde. Men det ændrede sig over tid. Nu har vi Eske Willerslev,s DNA forskning at forholde os til, og han og hans hold finder stadig nye fund, der gør op med tidlige tiders forskning og viden. Se det er utroligt spændende. For i grunden hænger vi jo alle sammen sammen i en lang kæde række. Jeg er vild med Eskes forskning for den gør op med en lang række fordomme. Men hører vi ret meget om den forskning i nyheder, Aftenshowet, debatter, aviser m.m. m.m. nej vel. Vi elsker at forblive i vores egne vrangforestillinger. For valg kan vindes ved at bilde os vesterlændinge alverden ind om "de andre" især om muslimer. God eftermiddag.