Leder

Træt af debatten om Pyrus? Trøst dig med, at den faktisk kan gøre os klogere

Det er et forældreansvar at interessere sig for det, som børn ser og hører på nettet og i tv. Vi bliver alle klogere af at diskutere problematisk indhold i ting, vi holder af. Som for eksempel en julekalender
TV 2’s beslutning om at fjerne Pyrus-julekalenderen er truffet alt for sent, og den har forudsigeligt nok afstedkommet forargelse.

TV 2’s beslutning om at fjerne Pyrus-julekalenderen er truffet alt for sent, og den har forudsigeligt nok afstedkommet forargelse.

Ole Buntzen

Kultur
29. november 2022

Også i en vigtig debat bliver der sagt dumme ting. Ligesom en god julekalender kan have dårligt indhold. Det er værd at huske på midt i diskussionen om, at TV 2 har besluttet alligevel ikke at genudsende Pyrus-julekalenderen Alletiders julemand på TV 2 og TV 2 Play.

Kanalen har efter gennemsyn konstateret, at blandt andet en scene, hvor et rim fra Den Store Bastian opføres, er udtryk for et forældet syn på folk og kulturer. Her dyppes hvide børn i blæk som straf for at have drillet »en neger« (spillet af et hvidt barn, der er malet sort).

Beslutningen er truffet alt for sent, og den har forudsigeligt nok afstedkommet forargelse. Ekstra Bladet skriver om en populær underskriftsindsamling på nettet med teksten: »Befri Pyrus. Bevar Pyrus. Bevar vores kultur. Bevar vores frihed og ytring.« Man fornemmer, at mange er trætte af debatten, men det er vigtigt, at vi tager den. Og selv om det er forkert af TV 2 end ikke at ville have julekalenderen liggende på TV 2 Play, er det rigtigt af TV 2 at forholde sig kritisk til sit bagkatalog.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Al den censur, pga tiden har været en anden, er forfærdelig.
Fjern dit, fjern dat, jeg er forarget, det er upassende...

Det er rigtig fint at man smider et mærke på at det ikke er en holdning fra nutiden, men ting skal ikke slettes.
Det er vigtigt at holde fast i vores fortid, så vi alle ved hvorfor vi er sådan i vores nutid. Det er den eneste måde vi lærer noget på.

Kirsten Dyhrberg Grønne, Carsten Sperling, Rolf Andersen, Brian Andersen, Flemming Olsen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm, Hans Houmøller, Inger Pedersen, Inge Lehmann, Flemming Sørensen, Ole Olesen, Christian de Thurah, Kim Øverup og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar

Vi gør bare ligesom russerne, skriver historien om.
Gevinst: Det må give mere arbejde til historikerne.
Men bliver vi klogere??

Rolf Andersen, Eva Schwanenflügel, Hans Houmøller, Inger Pedersen, Inge Lehmann og Ole Olesen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Ej, har der været en debat om Pyrus! Det er gået fuldstændig hen over hovedet på mig og jeg synes ellers jeg følger godt med. Nå, men det skyldes sikker VM. Må jo indrømme, at der trods alt foregår en prioritering. Bortset fra den, så synes jeg heller ikke man skal dyppe hvide børn i blæk og slet ikke kalde dem negre. (Ikke fordi jeg har noget imod n-ordet, jeg er vokset op i et tid hvor det ikke var kontroversielt, men i dag hvor neg.... de sorte, tydeligvis ikke bryder sig om det, er det selvfølgeligt no go - og ikke mindst i en julekalender for børn.

Om man kunne have reddet projektet ved at klippe de formastelige sekvenser ud/om, skal jeg ikke gøre mig klog på - kan jo også være der ligger yderligere og andre overvejelser til grund for aflysningen? Men igen, det betydersom sagt ikke så meget for mig; det første er jeg voksen og for det andet skal jeg se fodbold.

Det forekommer mig at vi i iveren efter 'at blive klogere' kollektivt konstant knalder hovedet ind i samtlige træer på vejen gennem skoven... Det være sig politisk som kulturelt... Jeg kan endnu ikke skimte Visdommens Lys men kun tydeligt fornemme den tætte Dumhedens Tåge omkring os...
At vejen til indsigt og afklaring skal gå ad denne sti, er faktisk... dumt!

Egon Stich, Carsten Bjerre, Jeppe Bundgaard , Arne Albatros Olsen og Ole Olesen anbefalede denne kommentar

Tja når man for børn fjerner indsigten i tidligere tiders diskrimination og antikverede holdninger, kan man fra USAs side se, at det bliver nemmere at benægte, der nogensinde har været diskrimination.

Der er simpelthen ikke noget grundlag for woke og det er kun et udtryk for krav om særbehandling på bekostning af de hvide.

Og ret spøjst at TV2 i fremtiden kun vil acceptere flødeboller med hvid eller lyserød chokolade, hvis udklædningen skal følges af en godkendt farvning af ansigtet, der passer til flødebollernes farve.

Håber at TV2 har samme skrappe sensibilitet, når deres gamle film til børn indeholder ældre kønsskadende beskrevne kønsroller.

For Pyrus var det vist kun en enkelt klage, der var udslagsgivende.

Der er behov for og grundlag for woke, så hvad i alverden er grundlaget for TV2s undergrave dette, gennem så uproportional reaktion.

Børn skal ikke lære at diskriminere, men de skal sørme heller ikke opdrages historieløse.

Carsten Sperling, Rolf Andersen, Brian Andersen, Lone Hansen, Eva Schwanenflügel, Viggo Okholm og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

Ps husk det med den enkelte klage og klag over de kønsdiskriminerende scener i børnefilm hos TV2.

Så kan vi jo se, hvor alvorlig de mener beskyttelsen af børnene skal tages.

Lone Hansen, Eva Schwanenflügel, Fam. Tejsner og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Det er bestemt vigtigt at børn lærer, at der er ting man kan sige og gøre, der kan nedværdige og såre andre mennesker. Hvis man ikke selv ved hvorfor noget er sårende eller nedværdigende eller ej, er det eneste man lærer børn at de f.eks ikke bør sige "neger"... men ikke lærer dem hvorfor det ord er forkert at bruge, så kan de jo stadig opføre sig/sige noget racistisk... men uden at forstå det: De sagde jo ikke "neger".

Både børn og voksne i dag lærer ikke, og har ringe interesse i at lære, i at indhold er vigtigere end form. Og særligt ift denne diskussion, at det ikke giver mening kun at tage udgangspunkt i hvad DU selv føler at en ANDEN person siger, altså at det kun er din fortolkning af subjekt A's ord og handling, der har værdi... ikke hvad subjekt A selv mener.

Hvorfor er det et problem at farve sig selv mørk i ansigtet som europæisk udseende person? Jo, ser du, det er pga. minstrel shows i USA gjorde racistisk nar ad sorte ved at male sig sorte i hovedet, og portrættere sorte som nærmest dyriske og uintelligente. Og deres måde at male sig på, minder om flødebollerne i Pyrus...

Og så var der også racistiske stereotyper af afrikanere i dansk underholdning. Så... ergo, er det racistisk at male sig sort I hovedet...

Men apropos at lære børn og voksne at tænke kritisk: Består krænkelsen i at male sig sort, eller i at lave racistiske karikaturer?
Hmm...? Er det at male sig sort i huden, mao. pr definition en racistisk karikatur.... fordi du kan associere det tilbage til minstrel shows i Jim Crows USA eller "negerkonger" i gamle danske film?

Skal man lære sit barn at sige undskyld for noget, et andet barn har forestillet sig at de har sagt eller gjort? Skal man lære sine børn, at kræve en undskyldning fra en klassekammerat, for en fornærmelse som kun ens eget barn evt pga lavt selvværd har forestillet sig til?

I Danmark er det populært at forestille sig og fremstille det som om, at alle muslimer er farlige og utryghedsskabende. Skal danske muslimer undskylde for det... eller ligger problemet hos danskerne?

I USA og Rusland vokser der sig en rabiat anti-LGBTQ bevægelse frem, der påstår at LGBTQ er pædofile. Hvordan vurderer man bedst hvilke motiver og intentioner de reelt har? Ved at spørge dem selv, ved at undersøge hvor mange lgbtq der også er pædofile... eller ved kun at lytte til dem, der pga deres associationer mellem pædofili og LGBTQ føler sig krænkede og deres børn truede?

Lær dit barn at sige fra overfor den bevidste mobning og chikane af folk, der ser anderledes ud. At genkende *intentionen* til at chikanere i folk. I dag føres der racistisk politik fra Folketinget... helt uden at (de fleste) politikere kalder fremmede klassiske ukvemsord. De kalder dem pæne ting som "ikke-vestlige" og "utryghedsskabende". Og kan derfor slippe afsted med racisme og chikane... fordi formen er fin. Der kan ikke knyttes nogen klassisk racistisk, tydelig, *symbolik* til deres politik.

...og så kan den jo ikke være racistisk. Fordi *formen* ikke genkendes som sådan.

Så ja, lær dig selv og dine børn at være kritisk og empatisk. Men prøv at grave lidt dybere og mere kritisk til egne antagelser.

Hanne Zachariassen, Svend Jespersen, Egon Stich, Brian Andersen, Carsten Bjerre, Lone Hansen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen, Viggo Okholm, Inge Lehmann, Helle Degnbol, Steffen Gliese, Inger Pedersen og Anne-Marie Esmann anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

Bjørn Pedersen.

Jeg citerer dig, hvor du skriver :
“Både børn og voksne i dag lærer ikke, og har ringe interesse i at lære, i at indhold er vigtigere end form.”

Hvem mener du det er, der i dag IKKE lærer børn og voksne det, og hvem skal lære dem det?

PS! Det rigtig svar er IKKE Folkeskolen.

Bjørn Pedersen

@Hans Houmøller
Det er politikere, mediepersonligheder (ikke nødvendigvis kun journalister, men også kendte på de SoMe) der går mere op i form end indhold. Netflix kører f.eks lige nu en pseudohistorisk "dokumentar", der er meget populær.

Og jo, det rigtige svar er selvfølgelig også folkeskolen. Men det hjælper jo ikke på politikerne og voksne danskere, så de skal lære det på samme måde som man begyndte at lære at form var vigtigere end indhold:

Ved at gøre det mere populært at gå i dybden om et emne, når vi taler om politik, kultur, historie, videnskab. Med bedre folkeoplysning om aktuelle og strukturelle emner, men også give folk bedre tips og redskaber til *selv* at finde information, hvor, og hvordan de skal bearbejde det for at få svar på deres spørgsmål. Altså mere viden om hhv. videnskabelig metode, samt historisk kildekritik.

Det kunne DR f.eks passende stå for. F.eks korte videoer om hvordan man foretager den mest effektive informationssøgning. Når man læser visse voksne menneskers opslag i Facebook eller Twitter, ser det hvertfald ud som om det halter med den kritiske sans. Samme gælder mange videoer på YouTube og TikTok (og Netflix), der fylder folk med æstetisk flotte videoer fuld af pseudovidenskab og pseudohistorie.

...eller når de folkevalgte påstår at der eksisterer parallelsamfund i Danmark, selvom danske forskere benægter at der gør, hvorefter de folkevalgte så opfinder deres helt egen, nye definition på "parallelsamfund". Eller sagt på aktuelt "Pyrusk": Som at blive krænket over flødebolle-kostumer fordi man selv har valgt at definere kostumerne som "neger"-kostumer.

Brian Andersen, Lone Hansen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Men er det åndssvage ikke at TV2 opdager eller bliver klar over og beslutter, at de ikke vil vise Alletiders Jul efter at kalenderen har passeret 15. november?

Ærlig talt, er vi voksne så uvidende om børn og deres opfattelse at nogen tror at vi gør børn mere forstående overfor forskelligheder blandt mennesker ved at pille sjov fra?
Måske vi burde vende det mod os selv og tænke på hvad vi gør i virkeligheden politisk bl.a.. Virkeligheden viser børn en helt anden ageren omkring andre mennesker gennem de voksnes skepsis og hyleri over andre madvaner-tildækning og andre sprog og anden kultur i blandt os. Vi siger et og viser noget andet og det er det sidste børn opfatter og måske tillægger sig i sind og væren. Men ret skal være ret på face book læser jeg mange forargede over TV 2 valg og ja tilfældigvis kender jeg en del af dem som fremmeskeptiske!

en

Ærlig talt, er vi voksne så uvidende om børn og deres opfattelse at nogen tror at vi gør børn mere forstående overfor forskelligheder blandt mennesker ved at pille sjov fra?
Måske vi burde vende det mod os selv og tænke på hvad vi gør i virkeligheden politisk bl.a.. Virkeligheden viser børn en helt anden ageren omkring andre mennesker gennem de voksnes skepsis og hyleri over andre madvaner-tildækning og andre sprog og anden kultur i blandt os. Vi siger et og viser noget andet og det er det sidste børn opfatter og måske tillægger sig i sind og væren. Men ret skal være ret på face book læser jeg mange forargede over TV 2 valg og ja tilfældigvis kender jeg en del af dem som fremmeskeptiske!

en

Kinesersangen i et andet afsnit af Pyrus har også vakt furore pa grund af udtalelser som:

I Kina siger de 'pingeling', hver gang at de får ris.
Og kvinder har en lille fod, langt mindre end en gulerod og ikke nær så lang.

Endvidere er det faldet 25 - årige Wan (dansker med kinesiske rødder) for brystet, at de små kineserpiger synges af danske piger med sort paryk som bukker og skraber uafladeligt. For det gør man f.eks. i Japan men ikke i Kina. I det hele taget tegner julekalenderen et billede af et Kina, som ikke eksisterer ifølge Wan.

Det har han sikkert ret i. Urealistiske fremstillinger af Kina har vi været vant til i Vesten siden Mao's magtovertagelse i 1950. Jeg ser frem til at der kommer en velresearchet julekalender om Det Store Spring Fremad hvor 15 - 20 millioner kinesere døde af hungersnød og om Kulturrevolutionens ofre og Xi Jinpings corona nedlukninger. I stedet for alt det overfladiske pjat med nisser og flødeboller og hvad jeg.

God artikel med kommentarer.

"Men er det åndssvage ikke at TV2 opdager eller bliver klar over og beslutter, at de ikke vil vise Alletiders Jul efter at kalenderen har passeret 15. november?"

Jo det er nærmest uforskammet omgang med et kunstværk, der ikke bare har foreligget siden 1997, men som if. wikipedia er genudsendt 2007, 2014, 2017 og 2018.

Så trækker man pludselig sådan en knallert.

"Om man kunne have reddet projektet ved at klippe de formastelige sekvenser ud/om, skal jeg ikke gøre mig klog på".

Men det gør værkets skaber sig klog på, og jeg ser intetsteds, at TV2 svarer (konstruktivt eller bare høfligt). "Jeg undrer mig meget over, at TV 2 ikke har orienteret mig på forhånd. Vi kunne sagtens have redigeret i den", siger Martin Miehe-Renard (forfatter og instruktør).

Og Pyrus himself ærgrer sig: "Jeg synes, det er træls, at man fjerner en fed julekalender, når man nemt kunne have redigeret den i stedet", siger Jan Linnebjerg (skuespiller).

Det er også mega træls, at vi voksne (!?) ikke nu & lige med det samme kan se grundlaget for al vores diskuteren, de scener i kontekst, dvs. den kalender, som TV 2 har dømt ude for de små børn, der sidder alene foran skærmene. Men det er vel ikke forbudte løjer for resten af menneskeheden? Hvor klodsede kan vi tillade os at være?

Jeg har lige genlæst kilde-digtet "På Vesterbro en neger gik" fra Den store Bastian (opr. tysk fra 1845), og det er jo - hvilket jeg også værdsatte som barn - totalt antiracistisk. Neddypningen af de drillevorne drenge i sort blæk tog jeg som den vilde overdrivelse, med eller uden et stænk af humor - det er ikke lige til at lure her 177 år senere.

Vil TV2 venligst og hurtigst lægge "Pyrus Alle Tiders Julemand" ud på nettet. Med så mange advarsler klistret på som I vil.

Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann, Brian Andersen, Carsten Bjerre og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar

Man skal hverken fjerne eller redigere f.eks. en julekalender eller andet på baggrund af sådan noget pjat som det vi her hører om.

Jeg forbeholder mig ret til at ryste på hovedet over de mennesker som mener at vi alle skal rette ind efter deres snævre krænkelsestolerancer.

Jeg spiser gerne Eskimois, og skulle jeg eller andre omkring mig komme til at sige negerbolle i stedet for flødebolle er der ingen skade sket.

Jeg håber at folk efterhånden vil stritte kraftigt imod denne lille kreds af Facebookmennesker som prøver at trække deres begrænsende normer ned over os andre.

Marie-Christine Poncelet

Det er fordi racismen stadig findes, fordi den lægger under overfladen at diskussionen om Pyrus finder sted, det er fordi vi kæmper stadig imod racismen at det er nødvendigt at fortælle sine børn at den findes og at det er vi er ikke enige i.
Selvfølgeligt skal man være bange for ens børn integreret racistiske holdninger ved at se racistiske stereotyper af andre etniciteter og kulturer fordi racismen stadigvæk findes i vores samfund.
Man kan se den skjulte etnocentrisme og racisme der gemmer sig i disse, i mine øjner, besynderlige kampe om ret til at se racistiske stereotype repræsentation af andre etniciteter i en julekalender.
Jeg er glade for at Tv2 har taget stilling, at den Kongelig Teater har taget stilling selvfølgelig skal vi kæmper imod racismen selv i sit banal udtryk i en jule kalender.

Det er på ingen måde udtryk for racisme at se eller vise f.eks. en julekalender som denne, eller andre former for kunst, for den sags skyld.

Mange mennesker som går og beskylder andre for at være racister - eller kryptoracister - har ofte en lille viden om/kendskab til/erfaring med mennesker af anden etnicitet.

Jeg ser flere mennesker i min omgangskreds som har alle de politisk korrekte holdninger(og som har fravalgt Eskimois og Zululakridser i deres heroiske kamp mod racismen) og som så tilfældigvis har bosat sig på Østerbro eller i Gentofte.

De har ingen problemer med de underbetalte og dårligt behandlede udlændinge som leverer deres økologiske måltidskasser, nej nej.

Og Appleprodukter og Teslaer har de også - og de små asiatiske unger som lider under Apple og elbilsbatteriproduktionen holder dem ikke vågne.

Men sidde og dømme en(ofte ældre) medborger som kommer for skade at tilbyde dem et negerkys - det kan de finde ud af!

Hykleriet længe leve!!

Mikael Velschow-Rasmussen, Kim Øverup, Kristian Knudsen, Per Christensen og Jes Balle Hansen anbefalede denne kommentar

Jeg forstår dit budskab, Marie-Christine Poncelet, men hvad gør vi?

Julekalenderen - som jeg ser på sagen…

Nu må vi (voksne i vores voksensendetid!) få "lov" til at se, hvad vi snakker om og hvad julekalenderen drejer sig om, hvilken ånd der hersker og kan - betragtes historisk? bruges nutidigt? bevares eller omformes?

Det gælder vel balletter og operaer og alverdens kunst, at man må gribe om nælder og rødder og se at gøre noget!

For slet ikke at tale om hvad man er vidne til hver dag i dagliglivet eller i det offentlige liv, hvor voksne for mig - og for Viggo Okholm - at se er de første, som børn kigger på og hører og danser efter - eller imod.

Tit griber man i egen barm - og lærer noget. Af både voksne og ikke mindre børn.

Altså: Hvad snakker vi om? Mht. de tre dansende flødeboller er jeg lost, har kun set tre bitte figurer i mindre end et sekund danse omkring i en trailer.

Hvis der i selve kalenderen er tale om nærbilleder af mennesker med stereotype negroide træk, så kan de vel uden skade fornyes, så flødeboller er flødeboller.

I Den store stygge Bastian, jeg læste som barn, var der mange gruelige historier, og fjernt stod de fra min verden, så meget så man kunne grine ad dem, fx hvor en (i 1845 meget uartig!) lille dreng river hele borddugen ned… hvilket ikke, som i vore dage, blev betragtet som et hændeligt uheld. Ubehageligt nær kom imidlertid historien om den durchaus afbrændte pige "Kun de to små røde sko ej ilden nænte tage".

Hvad julekalender-Pyrus får ud af historien om Den store Bastian (alias Nikolaus = Nissen/Julemanden) VED JEG IKKE, da hele kalenderen i bedste reklametid her sidst i november blev flået af lystavlen (så Tinka kunne bringe fornyelse; en "ærlig disposition" og i skarp konkurrence med DR, men så sig det dog).

Det "digt" i bogen som øjensynlig parfraseres i julekalenderen, og som jeg stjal mig til at læse igen og igen som barn, og som jeg nød, fordi det var entydigt antiracistisk, fordi det foregik ikke langt fra mig, men "på Vesterbro" ! (den sorte voksne hovedperson var sort og ikke sortmalet), rummede - omendskønt jeg selv aldrig havde set et sort menneske - mennesker og et samfund, jeg kunne identificere mig med.