Lærke Grandjean

  • Kronik
    11. juli 2015

    ’Min skole er døende’

    Jeg var lærer i 32 år. Det vigtigste i min undervisning var tillid og nærvær, men det fik økonomikyndige virksomhedsledere forpurret med deres ’kompetencemetoder’ og ’læringsmål’. Nu har jeg sagt farvel til mit elskede lærerarbejde
    Kronikøren har som lærer ofte måttet se stort på elevers læringsudbytte. Som lærer oplevede hun i en dybere forstand at være et menneske, der viste et andet menneske, at tilværelsen kan bygges på værdier, der er anderledes end slagsmål, terror og afstand mellem mennesker. Arkiv
  • Kommentar
    31. juli 2013

    Læsning må læres aktivt, ikke passivt

    Pædagogers støtte til læsning er afgørende for social lighed, da læsefærdigheder er centrale for livschancerne. Gør vi intet, er det primært akademikerbørn, der vinder
  • Kronik
    18. oktober 2011

    Kierkegaard er også for ordblinde Jimmy

    Der er milliarder af kroner at hente ved at lære ordblinde at læse, så de kan få godt fat på arbejdsmarkedet. Men forældede pædagogiske vejledninger, der opfatter læsning som ren teknik, spænder ben. Hvis undervisningen i stedet tager udgangspunkt i den enkeltes livsverden, kan selv den mest ordblinde lære at læse Kierkegaard
    For de fleste er en tur på biblioteket en berigelse. For ordblinde kan den være skræmmende – lige indtil de får hjælp til at knække læsekoden.